Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ogłoszono przetarg na budowę terminalu na lotnisku w Radomiu

Przetarg na budowę terminalu na lotnisku w Radomiu ogłosiło w poniedziałek Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze". PPL chce wybrać wykonawcę w grudniu. Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 270 mln zł.

Jak poinformował na poniedziałkowej konferencji prasowej szef PPL Mariusz Szpikowski, przedmiotem zamówienia jest wybudowanie terminalu o powierzchni 30 tys. m kw. W budynku ma się znajdować m.in. 30 stanowisk check-in, 10 - kontroli bezpieczeństwa i po 8 - kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach. Ponadto w terminalu będzie 10 bramek wylotowych i 3 karuzele do odbioru bagażu. W dużej i przystosowanej do potrzeb głównie pasażerów lotów charterowych strefie komercyjnej, zaplanowano liczne punkty gastronomiczne i handlowe. Ważnym elementem terminalu będzie też sortownia bagażu.

Na składanie ofert w przetargu przewidziano 21 dni, a Porty Lotnicze chcą wybrać wykonawcę terminalu ok. połowy grudnia. Umowa miałaby zostać podpisana na początku stycznia 2020 r., po zakończeniu ewentualnej procedury odwoławczej. Zgodnie z tym harmonogramem budowa terminalu ma zakończyć się w czwartym kwartale 2020 r.

Obecny na konferencji prasowej w Radomiu europoseł Adam Bielan podkreślił, że budowa nowego terminalu jest najważniejszą inwestycją na lotnisku w Radomiu. Jej szacunkowy koszt to 270 mln zł.

B. wicemarszałek Senatu zaznaczył, że budowa lotniska odbywa się w ekspresowym tempie i port będzie gotowy ledwie dwa lata od przejęcia przez PPL zarządzania tym terenem. "PPL wszedł w posiadanie lotniska niecały rok temu, 13 października, i jeśli popatrzymy na to, w jakim jesteśmy dzisiaj miejscu, to rzeczywiście nie było tak szybko realizowanej inwestycji infrastrukturalnej w ostatnich latach" – zaznaczył Bielan.

Szef gabinetu politycznego premiera Marek Suski stwierdził, że budowa lotniska oznacza skok cywilizacyjny dla Radomia. "To ogromna szansa dla rozwoju miasta i całego regionu radomskiego. To docelowo tysiące dobrze płatnych nowych miejsc pracy i wpływy podatków do budżetu miasta Radomia i sąsiednich gmin" – zaznaczył Suski.

Zdaniem PPL terminal na lotnisku w Radomiu ma być najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce. Będzie przygotowany na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie. W przyszłości będzie go można rozbudować nawet do potrzeb 9 mln pasażerów.

Radom przejmie część ruchu lotniczego z Okęcia, głównie loty czarterowe i niskokosztowe, gdyż na Lotnisku Chopina trzeba zwolnić miejsce dla pasażerów tranzytowych, których liczba szybko rośnie. Bez tego – w ocenie szefa PPL - nie będzie możliwe także uruchamianie nowych połączeń z i do Warszawy przez LOT.

Aktualnie na lotnisku prowadzone są prace związane z przebudową i wydłużeniem drogi startowej. Dzięki temu w Radomiu będą mogły być odprawiane samoloty najpopularniejszych typów: Boeing B737 i Airbus A320.

Do tej pory PPL podpisał 5 umów z wykonawcami prac na lotnisku w Radomiu na łączną kwotę ponad 154,6 mln zł. Przedmiotem umów było m.in. wykonanie projektu budynków administracyjnych, np. dla potrzeb Służby Granicznej, wykonanie projektu budowlanego dróg kołowania i płyt postojowych, parkingów, dróg miejskich, miejsc postojowych oraz dworców, a także budowy samego terminalu oraz przebudowy i wydłużenia drogi startowej.

Ze wstępnych szacunków wynika, iż w pierwszej fazie inwestycja PPL na radomskim lotnisku pochłonie ok. 425 mln zł, a docelowo - nawet 1 mld zł.

Port lotniczy w Radomiu ma być zbudowany prawie od podstaw. Lotnisko w Radomiu rozpoczęło działalność w maju 2014 r. To jedyny port lotniczy użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł.

We wrześniu 2015 r. uruchomiono pierwsze regularne połączenia lotnicze - łotewskie linie Air Baltic przez kilka miesięcy oferowały loty z Radomia do Rygi. Latem 2016 r. linie lotnicze SprintAir uruchomiły połączenia z Radomia do Berlina, Pragi, Wrocławia, Lwowa i Gdańska. Od listopada 2017 r. z Radomia nie odbywały się żadne regularne loty rejsowe. Port lotniczy bezskutecznie szukał przewoźników i inwestora, który wyłożyłby pieniądze na niezbędne inwestycje infrastrukturalne - m.in. na wydłużenie pasa startowego i rozbudowę płyty postojowej. PPL kupiło radomskie lotnisko po tym, jak w połowie września ub.r. radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Radom.

Lotnisko ma być gotowe pod koniec 2020 roku; w pierwszej fazie ma obsługiwać rocznie 3 mln pasażerów. Od lata 2021 r. połączenia czarterowe z lotniska w Radomiu ma oferować biuro podróży Itaka, z którym PPL podpisały w tej sprawie list intencyjny (PAP)

autor: Ilona Pecka

ilp/ je/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony