NSA oddalił skargi kasacyjne ekologów dot. lotniska w Modlinie
Burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego wydał decyzję środowiskową dla lotniska Modlin 12 marca 2009 r., następnie Samorządowe Kolegium Odwoławcze podtrzymało tę decyzję. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł w kwietniu br., że decyzje burmistrza oraz kolegium są zgodna z prawem. Ekolodzy zaskarżyli decyzję WSA do NSA.
"Wyrok NSA, zapadły w dniu dzisiejszym, jest prawomocny" - czytamy w komunikacie przesłanym w środę PAP przez lotnisko.
Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP) "z żalem przyjęło dzisiejszy wyrok NSA, który oddalił dwie skargi kasacyjne dwóch towarzystw ekologicznych – OTOP i "Klub Gaja"" - czytamy w komunikacie OTOP-u przesłanym PAP.
"Planowane lotnisko znajduje się w pobliżu miejsca żerowania i odpoczynku w trakcie wędrówek tysięcy ptaków wodno-błotnych, w tym gęsi i mew, co stwarza poważne ryzyko kolizji samolotów z ptakami, istotne przy dużej skali planowanej liczby operacji lotniczych (startów i lądowań) dziennie" - czytamy w komunikacie OTOP.
Towarzystwo zapowiedziało, że "w związku z wyczerpaniem postępowania krajowego będzie składało wniosek do Komisji Europejskiej o zajęcie się tą sprawą".
Rejon lotniska Modlin sąsiaduje z europejskimi obszarami chronionymi Natura 2000. Są to: Dolina Środkowej Wisły z licznymi rezerwatami przyrody, Puszcza Kampinoska (jednocześnie park narodowy i rezerwat biosfery), Forty Modlińskie, Dolina Wkry. Zdaniem ekologów, protestujących przeciwko budowie lotniska, trasy startów i lądowań przy złej pogodzie mogą przebiegać nad siedliskami ptaków.
Port w Modlinie zlokalizowany na terenie byłego lotniska wojskowego, wykorzystywany jest obecnie do przelotów cywilnych (głównie prywatnych). Władze nowego lotniska w Modlinie spodziewają się, że regularne połączenia lotnicze międzynarodowe i krajowe rozpoczną się jesienią przyszłego roku, wcześniej Port ma przyjąć kibiców Euro 2012. Modlin będzie pełnił rolę komplementarną wobec warszawskiego lotniska Chopina. Oferta skierowana jest w pierwszej kolejności do przewoźników niskokosztowych i czarterowych.
Koszt całej inwestycji to ok. 250 mln zł. 102 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 76 mln zł. Kolejne 168 mln zł unijnej dotacji zostanie przeznaczone na zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych i modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej na lotnisku w Modlinie.
Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki. (PAP)
aop/ mki/
Komentarze