Nowy rosyjski statek kosmiczny budowany z trudnością
Dochody z amerykańsko – rosyjskiej umowy o wynajmie miejsc w rosyjskich statkach kosmicznych i wspólnych lotach na Międzynarodową Stację Kosmiczną ISS zostaną przeznaczone na skonstruowanie załogowego statku kosmicznego nowej generacji – zdecydowała Rosyjska Agencja Kosmiczna Roskosmos.
Jak powiedział Technology Review Aleksandr Dereczin, główny konstruktor z firmy rakiet nośnych i silników RKK Energia, potrzebna jest nowa 23 – tonowa ciężka rakieta nośna, która zastąpiłaby stary zespół Sojuz. Jednak wymagałoby to nowych wydajnych silników rakietowych i stanowisk startowych na wschodnim pograniczu kraju. „Ten ambitny plan był jeszcze niedawno ponad możliwości finansowe Rosji, a od ponad czterech ostatnich lat bardzo obciąża nasz program kosmiczny” – dodał Dereczin.
Wielu rosyjskich ekspertów twierdzi, że ustalone na 2015 rok pierwsze odpalenie konstruowanej właśnie rakiety nośnej nowej generacji Rus-M, z nieukończonego jeszcze kosmodromu Wostcznyj i pierwszy lot załogowy przy użyciu tej rakiety w 2018 roku „to terminy kompletnie nierealistyczne”.
Nie znajdą się bowiem pieniądze na wielką inwestycję w program kosmiczny, jeśli kraj inwestuje ogromne fundusze w Zimową Olimpiadę w Soczi w 2014 roku i szybką modernizację sił zbrojnych. Zdaniem rosyjskich ekspertów zapytywanych przez Technology Review, zastąpienie starego zespołu nośnego Sojuz odwlecze się o lata w stosunku do rządowego harmonogramu – być może nawet o dekadę. Przypominają oni los rodziny rakiet Angara, których projektowanie rozpoczęto na początku lat 90.; ich pierwszy lot jest od kilku lat wciąż odwlekany.
Rosyjski przemysł aerokosmiczny jest szczególnie zaniepokojony perspektywą współpracy amerykańskich firm komercyjnych z NASA i ich pierwszymi sukcesami w podboju Kosmosu np. udanymi startami rakiet nośnych rodziny Falcon. Aby zapobiec wyprzedzeniu przez USA, RKK Energia proponuje na początek uruchomienie programu lekkiego statku orbitalnego opartego na istniejącej i przetestowanej już rakiecie nośnej Zenit. Nowa kapsuła załogowa dla tego statku została przedstawiona na ostatniej 49. edycji International Paris Air Show.
Zenit, wprowadzony do użytku w 1985 roku to dwustopniowa rakieta nośna na paliwo ciekłe złożone z płynnego tlenu i kerozyny, mogąca wynieść 13 tonowy ładunek na niską orbitę wokółziemską. Rakieta z nową kapsułą załogową byłaby gotowa do lotu w około 3-4 lata.(PAP)
mmej/ krf/
Komentarze