Nowa organizacja ruchu na parkingu przed terminalami Katowice Airport
Jak poinformował Piotr Adamczyk z biura prasowego Katowice Airport, zarządzające lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL) uruchomi w środę nową strefę wyjazdową, jednocześnie zamykając bramki dotąd służące do opuszczenia parkingu przed terminalami.
Uruchomienie nowej strefy ma poprawić płynność i szybkość wyjazdu z parkingu. Na bramkach wyjazdowych system zeskanuje bowiem tablice rejestracyjną i – jeśli wcześniej w automacie zostanie wniesiona opłata - otworzy szlaban automatycznie. W razie ewentualnego błędnego odczytu, awaryjnie będzie można użyć biletu parkingowego.
Nowa strefa wyjazdowa liczy sześć bramek (dotychczas były cztery) jest zautomatyzowana i samoobsługowa. Płatność za korzystanie z infrastruktury parkingowej, znajdującej się przed terminalami pasażerskimi, możliwa będzie tylko w automatach płatniczych (gotówką lub kartą) lub zbliżeniowo kartą (do 50 zł) przy stanowiskach wyjazdowych.
Na lotnisku zamontowano dziewięć automatów parkingowych. Trzy znajdują się w ogólnodostępnej hali terminalu pasażerskiego C (przylotowego), po jednym w terminalach pasażerskich A i B. Ponadto jeden automat znajdzie się na wysepce przed terminalem C i jeden na wysepce przed terminalem A. Dwa automaty ustawiono bezpośrednio przed strefą wyjazdową.
Wjazd na parkingi przed terminalami lotniska pozostanie płatny. Zwolnienie z opłat do 30 minut będą mogli otrzymać tylko kierowcy z ważną „kartą parkingową osoby niepełnosprawnej”. Tacy kierowcy powinni zgłosić się w tym celu do obsługi parkingu lub do punktu informacji w terminalu pasażerskim A.
Uruchomienie nowej strefy wyjazdowej z parkingu przed terminalami (nosi on oznaczenie P1), oznacza zakończenie pierwszego etapu rozbudowy tamtejszej infrastruktury parkingowej. W drugim etapie, na przełomie lipca i sierpnia br., na parkingu P1 do użytku zostanie oddanych 660 nowych miejsc postojowych.
Dzięki tej inwestycji liczba miejsc na parkingu P1 wzrośnie do 2160. Łącznie z miejscami na parkingu P2, służącym często pasażerom lotów czarterowych, liczba miejsc na własnych parkingach Katowice Airport (niezależnie od parkingów prywatnych wokół lotniska) wyniesie ok. 6,7 tys.
„Ze względu na specyfikę ruchu w Katowice Airport, który jest największym polskim portem w segmencie obsługi ruchu czarterowego, parkingi i drogi wewnętrzne są dla nas istotnym elementem infrastruktury. W ramach zaplanowanego do 2025 r. programu rozbudowy lotniska będziemy konsekwentnie rozwijać infrastrukturę parkingową” - zadeklarował prezes GTL Artur Tomasik.
„W przyszłym roku wybierzemy wykonawcę przebudowy układu drogowego. Od ostatniego ronda na drodze wojewódzkiej nr 913, które znajduje się przed lotniskiem, układ drogowy zostanie całkowicie przebudowany” - zapowiedział, cytowany przez Adamczyka, Tomasik.
Jak wyjaśnił prezes GTL, droga zostanie poprowadzona m.in. pod wiaduktem rewitalizowanej linii kolejowej nr 182 Zawiercie-Tarnowskie Góry, która zapewni połączenie kolejowe z lotniskiem. Następnie pobiegnie do nowego ronda, skąd w lewo będzie można dotrzeć nową drogą w stronę terminali, a w prawo w stronę miasteczka cargo.
Lotnisko obecnie pracuje także nad koncepcją zagospodarowania gruntów, na których znajdują się m.in. stara wieża kontroli lotów, tzw. budynek wielofunkcyjny i parking P2. Na tym terenie GTL chce w przyszłości wybudować m.in. terminal centralny z infrastrukturą towarzyszącą, w tym parkingami wielopoziomowymi.
Parkingi wielopoziomowe powstaną przy tym szybciej, niż planowany terminal centralny: Katowice Airport chce do 2025 r. dysponować ok. 20 tys. miejsc postojowych w dobrym standardzie, w tym w znacznej mierze właśnie na parkingach wielopoziomowych.
Infrastruktura drogowa i parkingowa to część procesu inwestycyjnego na i wokół katowickiego lotniska. W listopadzie ub. roku GTL zakończyło pierwszy etap rozbudowy płyty postojowej samolotów cargo z czterema stanowiskami. Drugi etap rozbudowy płyty cargo o kolejne cztery stanowiska zakończy się w IV kw. br.
W drugiej połowie tego roku rozpocznie się też budowa kolejnej płyty postojowej, dla dziewięciu samolotów, która połączy dwie istniejące płyty postojowe: zachodnią i wschodnią. Budowa tej płyty to także pierwszy etap przedsięwzięcia związanego z rozbudową bazy obsługi technicznej. Grunty znajdujące się przed nową płytą przeznaczone są pod dwa nowe hangary.
W III kw. br. wystartuje przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B oraz budowa centralnej wartowni. W tym roku zakończy się też przygotowywanie koncepcji zagospodarowania centralnej części portu, która pozwoli określić wielkość i lokalizację nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązaną z nim infrastrukturą.
Ponadto GTL chce w najbliższych latach zrealizować takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, baza paliwowa, nowa baza działu eksploatacji lotniska, czy rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów. Na lotnisku inne inwestycje prowadzą też partnerzy GTL.(PAP)
autor: Mateusz Babak
Komentarze