Niemcy: stewardzi i stewardesy Lufthansy nadal strajkują
W porównaniu z poniedziałkiem, gdy Lufthansa musiała odwołać blisko 1000 lotów, wtorek zapowiada się znacznie lepiej - zauważa agencja dpa.
Najpewniej nie dojdzie do zaproponowanego przez Lufthansę spotkania między szefem kierownictwa spółki Carstenem Spohrem a Nicoleyem Baubliesem, przewodniczącym związku zawodowego personelu pokładowego Ufo. Przewoźnik jako warunek wstępny postawił natychmiastowe zakończenie strajku, co - jak podkreślił Baublies - dla związkowców "nie wchodzi w grę".
W poniedziałek wieczorem spółka zaproponowała ok. 19 tys. przedstawicielom personelu pokładowego Lufthansy wypłatę jednorazowego, wyższego świadczenia za rok bieżący i możliwość wcześniejszego przejścia na emeryturę. Członek zarządu Karl Ulrich Garnadt zwrócił uwagę, że ze względu na rosnące koszty należy zweryfikować rentowność połączeń na konkurencyjnych rynkach. Według Ufo grozi to zwolnieniami.
Strajk stewardes i stewardów Lufthansy trwa od piątku (z przerwą na niedzielę), a od poniedziałku obejmuje trzy lotniska: we Frankfurcie nad Menem, w Duesseldorfie oraz w Monachium. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami związkowców strajk ma potrwać do 13 listopada i dotyczy tylko firmy macierzystej - Lufthansy, a nie jej spółek Swiss, AUA, Germanwings czy Eurowings. To najdłuższy strajk w historii największego niemieckiego przewoźnika.
Związek Ufo informuje o szczegółach protestu z niewielkim wyprzedzeniem, by uniemożliwić liniom lotniczym podjęcie działań neutralizujących skutki protestu.
Spór o umowę zbiorową trwa od prawie dwóch lat. Przedmiotem sporu są m.in. płace 19 tys. pracowników oraz system przechodzenia na wcześniejszą emeryturę. Kierownictwo Lufthansy oferuje nowo zatrudnianym pracownikom gorsze warunki emerytalne od tych, które mają obecnie pracujący stewardzi i stewardesy. Obecnie personel firmy ma prawo do wcześniejszej emerytury w wieku 55 lat, przy zachowaniu 60 proc. ostatniej pensji, wynoszącej średnio 50 tys. euro rocznie.
W związku z silną konkurencją ze strony tanich linii lotniczych oraz przewoźników z Azji, oferujących luksusowe warunki, Lufthansa realizuje radykalny program oszczędnościowy, rozbudowując m.in. sektor tanich linii lotniczych i ograniczając przywileje pracowników. (PAP)
akl/ ro/
Komentarze