Przejdź do treści
Źródło artykułu

Najlepszy wrzesień w historii lotniska Katowice

Tegoroczny wrzesień był kolejnym z serii miesięcy w porcie lotniczym Katowice ze znacząco lepszymi wynikami niż w tych samych miesiącach 2013 r. Odprawiono 323,4 tys. pasażerów, o 38,5 tys. więcej niż przed rokiem. To najlepszy wrzesień w historii lotniska.

Jak wynika ze środowej informacji Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza lotniskiem, to już czwarty z kolei miesiąc w Katowicach, w którym odnotowano znacząco lepsze wyniki, niż w analogicznych miesiącach 2013 r.

W czerwcu br. obsłużono tam prawie 310,5 tys. pasażerów – o 10 proc. więcej niż w czerwcu 2013 r., w lipcu 2014 r. - 365,7 tys. pasażerów (rok wcześniej 325 tys.), a sierpniu 2014 r. - 367,1 tys. (w sierpniu 2013 - o 39 tys. mniej).

Na obecny wrześniowy wynik wpłynął – podobnie jak w poprzednich miesiącach - przede wszystkim ruch czarterowy. W ostatnim miesiącu odprawiono w Katowicach 168,7 tys. pasażerów korzystających z tego rodzaju połączeń - o 48,5 tys. więcej niż we wrześniu 2013 r.

Od początku roku do końca września z pyrzowickiego lotniska skorzystało 2,173 mln podróżnych - o 134,5 tys. więcej niż od stycznia do końca września ub. roku. Prognozy wskazują, że w 2014 roku pobity zostanie rekord odprawionych pasażerów w skali roku – powinno być ich ok. 2,7 mln, wśród nich około miliona w ruchu czarterowym (w 2013 r. - ok. 760 tys.).

Utrzymywaniu się dobrej tendencji powinien sprzyjać rozwój siatki połączeń. Linie WizzAir w poniedziałek uruchomiły połączenie do Glasgow, z końcem października ma ruszyć połączenie do Maastricht-Aachen, a z końcem marca - do Belfastu. Z końcem marca przewoźnik zamierza też zwiększyć liczbę bazujących w Katowicach samolotów do pięciu – co wpłynęłoby na zwiększenie częstotliwości siedmiu innych jego połączeń.

Stabilności obsługi ruchu lotniczego w Katowicach służy natomiast ponowne uruchomienie w ostatnich dniach systemu ILS, który wspomaga naprowadzanie samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych. System był wyłączony od kwietnia w związku z budową nowej drogi startowej.

Zainstalowany obecnie ILS pierwszej kategorii umożliwia lądowania przy widzialności pionowej nie mniejszej niż 60 metrów i minimalnej widzialności wzdłuż drogi startowej wynoszącej 550 metrów.

W 2016 r. załogi samolotów lądujących w Katowice Airport już na nowej drodze startowej będą mogły korzystać z systemu ILS kategorii drugiej. Jego właściwości pozwalają lądować, gdy podstawa chmur jest nie mniejsza niż 30 metrów nad ziemią, a widzialność wzdłuż drogi startowej wynosi minimum 300 metrów.

Nowa droga startowa powstaje w Pyrzowicach od maja ub. roku. Jej budowa powoli dobiega końca – we wtorek przedstawiciele lotniska poinformowali o zakończeniu układania ostatniej, betonowej warstwy konstrukcyjnej. Inwestycja ma zostać oddana do użytku – po zakończeniu pozostałych prac oraz procesie certyfikacji - w drugim kwartale 2015 r. Całość przedsięwzięcia kosztuje 157 mln zł.(PAP)

mtb/ mhr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony