MON: zalecenia komisji Millera wdrażane wg harmonogramu
Jak powiedział rzecznik, na cotygodniowym posiedzeniu kierownictwa resortu wiceminister Czesław Mroczek, odpowiadający za wprowadzenie zaleceń w życie poinformował, że odbywa się to zgodnie z harmonogramem i że powołał trzy zespoły zadaniowe do spraw realizacji tych zaleceń.
„Jeden to zespół do spraw procedur zamawiania lotów i korzystania z transportu specjalnego. Drugi zajmie się opracowaniem dokumentacji technicznej w zakresie określenia właściwego wyposażenia statków powietrznych przeznaczonych do lotów o statusie HEAD. Zadaniem trzeciego zespołu jest opracowanie systemu zapewnienia jakości w lotnictwie sił zbrojnych” – powiedział Sońta.
„Ponadto od dzisiaj funkcjonuje zespół monitorujący wdrażanie tych wniosków. Do jego podstawowych zadań należą koordynowanie prac zespołów zadaniowych, analiza i rekomendacje dokumentów opracowanych przez zespoły zadaniowe, formułowanie wniosków i rekomendacji w zakresie nadzoru i kontroli realizacji zaleceń Komisji Badania Wypadków Lotnictwa Państwowego, a także przedstawianie okresowych meldunków i informacji dotyczących prac zespołów” – dodał rzecznik.
W skład zespołu koordynującego wchodzi trzech cywilów, w tym osoby, które należały do komisji badającej katastrofę smoleńską – Maciej Lasek, Wiesław Jedynak – i ekspert lotniczy Jacek Pawlaczyk.
Sońta zapowiedział, że zespół monitorujący „przeanalizuje też sprawy z obszaru funkcjonowania istniejącej struktury bezpieczeństwa lotów”.
Jak powiedział rzecznik MON, z 44 zaleceń sformułowanych przez komisję Millera, sześć traci zasadność z racji rozwiązania pułku, sześć jest zrealizowanych, 21 w trakcie realizacji, do zrealizowania pozostaje 11 zaleceń.
„Już dzisiaj można przypuszczać, że zespoły wyjdą poza te 44 zalecenia i będą proponowały nowe rozwiązania mające usprawnić system szkolenia i funkcjonowanie Sił Powietrznych” – zapowiedział Sońta.
Pod koniec sierpnia Mroczek informował już, że MON stopniowo wypełnia rekomendacje komisji, zrealizowano np. zalecenia dotyczące opracowania instrukcji współdziałania w załogach wieloosobowych i ustalenia nadzoru nad lotami międzynarodowymi. Mroczek nadzoruje m. in. wypełnianie zaleceń dotyczących uporządkowania dokumentów związanych z transportem lotniczym osób na najwyższych stanowiskach w państwie, opracowania zasad współpracy instytucji zamawiających loty specjalne i zapewnienia wojskowym lotnikom możliwości oceny bezpieczeństwa takich lotów.
Kierowana przez ministra spraw wewnętrznych Jerzego Millera komisja badająca katastrofę smoleńską przedstawiła swój raport pod koniec lipca. Do bezpośrednich przyczyn katastrofy komisja zaliczyła - zejście poniżej minimalnej wysokości przy nadmiernej prędkości opadania i w gęstej mgle. Wskazała na błędy załogi, nieprawidłowości w pracy kontrolerów oraz na okoliczności sprzyjające katastrofie, m. in. niedostateczne wyszkolenie załogi i niewłaściwy jej dobór.(PAP)
brw/ bos/ mag/
Komentarze