MON przedstawiło senatorom informację o przetargu na śmigłowce
Jak powiedział PAP przewodniczący komisji Wojciech Skurkiewicz (PiS), przedstawiciele resortu z wiceministrem Czesławem Mroczkiem poinformowali komisję o procedurze przetargowej, o walorach śmigłowca wybranego do prób i o tym, dlaczego pozostali oferenci nie zostali dopuszczeni do etapu testów.
„W świetle informacji z MON wydaje się, że były to ważkie argumenty. Uchybienia były znaczące” – ocenił Skurkiewicz. Dodał, że poza nieprzedstawieniem wymaganego uzbrojenia i przekroczeniem oczekiwanego terminu dostaw, kolejnym powodem było podanie ceny w dolarach zamiast w złotych.
Według przedstawionego komisji planu pierwsze śmigłowce mają zostać dostarczone do końca października 2017 r., przy czym pierwszych osiem egzemplarzy zostanie zmontowanych za granicą. W poniedziałek producent zapewnił, że po dostarczeniu śmigłowców dla polskiej armii, zleci w Polsce produkcję pewnej partii na eksport, tak, by z polskiej linii montażowej zeszło 50 śmigłowców – tyle, ile ma zamówić MON. Do 30 października 2017 ma być gotowe centrum obsługi śmigłowców w WZL1 w Łodzi. Dostawy prawdopodobnie zakończą się w roku 2021.
Jak powiedział Skurkiewicz, przedstawiciele MON nawiązali także do obaw o przyszłość miejsc pracy, formułowanych przez PZL Mielec i PZL Świdnik, związkowców i samorządowców, przypominając, że wojsko używa produkowanych tam samolotów i śmigłowców i współpraca z zakładami będzie trwać.
Przewodniczący dodał, że zostały także przedstawione parametry techniczne wybranego śmigłowca, ale „te elementy były informacją niejawną”.
„Jesteśmy pod wrażeniem dobrej roboty, którą wykonała komisja przetargowa” – podsumował posiedzenie Jarosław Lasecki (PO).
W ubiegły wtorek w przetargu na wielozadaniowe śmigłowce dla armii do etapu testów został zakwalifikowany śmigłowiec H225M (wcześniej EC725) Caracal produkcji Airbus Helicopters. Ze względów formalnych odrzucono oferty PZL Świdnik i AgustaWestland ze śmigłowcem AW149 oraz PZL Mielec i Sikorsky Aircraft z helikopterem Black Hawk. Według MON próby mają się zacząć 12 maja. Podpisanie umowy na 50 śmigłowców w różnych wersjach, w tym transportowej, dla wojsk specjalnych i zwalczania okrętów podwodnych, ma nastąpić jesienią. Według MON wartość umowy to ok. 13 mld zł. Airbus Helicopters to największy na świecie producent wiropłatów. Główne zakłady produkcyjne firmy znajdują się we Francji i Niemczech. (PAP)
brw/ jbr/
Komentarze