Przejdź do treści
Źródło artykułu

MON kupuje hełmy dla pilotów maszyn bojowych i szkolnych starszych typów

Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na zakup 80 hełmów ZSz-7AP wraz z maskami tlenowymi. Hełmy takie są używane przez pilotów samolotów bojowych MiG-29 i Su-22, są także stosowane w polskich samolotach szkolno-treningowych TS-11 Iskra.

Inspektorat Uzbrojenia opublikował w środę ogłoszenie o zamówieniu hełmów wojskowych w ramach "dostawy sprzętu wysokościowo-ratowniczego". Ogłoszenie dotyczy zakupu 80 sztuk hełmów twardych ZSz-7AP i takiej samej liczby masek tlenowych KM-34D lub równoważnych dopuszczonych do eksploatacji na samolotach TS-11, MiG-29 i Su-22 będących na wyposażeniu Sił Zbrojnych.

W drugiej części zamówienia Inspektorat chce też kupić hełmy dla pilotów znacznie nowszych maszyn – transportowych samolotów C-295M CASA. Przewiduje zakup 20 sztuk hełmów lotniczych HGU-55/P lub równoważnych.

Termin realizacji w obu częściach zamówienia został wyznaczony na 31 października 2019 r. Inspektorat przewiduje, że ograniczy liczbę wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert do 10. Wykonawcy zostaną wybrani na podstawie oceny punktowej – punkty maja być przyznawane za liczbę dotychczas zrealizowanych dostaw takiego sprzętu w ciągu ostatnich pięciu lat. O ostatecznym wyborze dostawcy Inspektorat zdecyduje na podstawie najniższej ceny oraz warunków udzielonej przez dostawcę gwarancji.

Polska utrzymuje samoloty starszych typów z powodu ograniczonej liczby nowszych maszyn. Uznaje się, że samoloty bojowe Su-22 nie przystają już swoimi możliwościami do wymagań współczesnego pola walki. Niewiele lepiej oceniane są możliwości samolotów MiG-29. Przydatność samolotów TS-11 Iskra w procesie szkolenia jest kwestionowana przede wszystkim ze względu na wiek tych maszyn.

MiG-29 to posowiecki samolot myśliwski produkowany w latach 80., nadal pozostający na uzbrojeniu polskiego wojska. Obecnie w siłach zbrojnych jest 29 tych maszyn.

Su-22 to samolot myśliwsko-bombowy produkcji radzieckiej, który wszedł do służby jeszcze wcześniej, bo w 1970 r. Samoloty te były kupowane przez Polskę na przełomie lat 80.i 90. W sumie nasz kraj kupił ich ponad 100. Do dziś w siłach zbrojny pozostało 18 takich samolotów.

TS-11 Iskra to odrzutowy samolot polskiej konstrukcji produkowany w zakładach WSK "PZL Mielec" w latach 1963 – 1987. W sumie wyprodukowano ponad 400 szt. tego szkolno-treningowego samolotu. Kilkadziesiąt takich maszyn nadal jest wykorzystywanych do szkolenia polskich pilotów. Samoloty te latają też w zespole akrobacyjnym Biało-Czerwone Iskry.

Pod koniec zeszłego roku minister Mariusz Błaszczak polecił Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przyśpieszenie realizacji programu, którego efektem ma być pozyskanie samolotu myśliwskiego nowej generacji. Szef MON zapowiedział, że nowy typ samolotu wprowadzi w siłach powietrznych "nową jakość w działaniach lotniczych, jak też wsparcia pola walki".

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony