Minister: loty Suchoj Superjet 100 nie będą na razie wstrzymane
Ditrich stoi na czele komisji powołanej w celu zbadania przyczyn tragedii na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo.
Największym użytkownikiem SSJ 100 są rosyjskie linie lotnicze Aerofłot; do nich też należała maszyna, w której wybuchł pożar podczas lądowania awaryjnego.
Firma Power Jet z siedzibą w Paryżu, która produkuje silniki dla Suchoj Superjet zapowiedziała w poniedziałek, że jest gotowa wysłać francuskich ekspertów do udziału w zbadaniu przyczyn tragedii. Ta francusko-rosyjska firma, powołana przez rosyjską spółkę Saturn i francuskiego producenta Safran (Snecma), produkuje dwie wersje silników dla samolotów SSJ 100.
Media w Rosji informowały w lutym, że irlandzka firma CityJet, która była jedynym europejskim przewoźnikiem użytkującym SSJ 100, zamierza z nich zrezygnować. Producent maszyn wyjaśniał, że jest to związane ze zmianą modelu biznesowego CityJet. Irlandzki przewoźnik użyczał wzięte w leasing samoloty SSJ 100 liniom Brussels Airlines. Jesienią 2018 roku media w Belgii twierdziły, że Brussels Airlines postanowiły zamienić cztery wypożyczone od CityJet maszyny na samoloty kanadyjskiego producenta Bombardier z powodu częstych awarii SSJ 100.
W niedzielę lecący z Moskwy do Murmańska SSJ 100 linii Aerofłot 28 minut po starcie z lotniska Szeremietiewo poprosił o zgodę na lądowanie ze względu na problemy techniczne. Z powodu trudnych warunków pogodowych zdołał wylądować dopiero przy drugiej próbie. W trakcie lądowania wybuchł pożar, który szybko objął tylną część maszyny; spłonęła ona całkowicie.
Zginęło 41 osób, większość z nich - według mediów - zatruła się toksycznymi produktami spalania. Dziewięć osób pozostaje w szpitalach. Na pokładzie znajdowało się 78 osób, w tym pięcioosobowa załoga samolotu. Wśród ofiar śmiertelnych jest dwoje dzieci i jedna osoba z personelu pokładowego.
Według mediów podczas twardego lądowania samolot uderzył o pas startowy, uszkodził podwozie i zapaliły się w nim silniki. Część mediów podała, że samolot lądował z pełnymi zbiornikami paliwa. Informowano także, że w maszynę w powietrzu uderzył piorun i że samolot stracił łączność radiową z kontrolą lotów.
Suchoj Superjet 100 (SSJ 100) to regionalny wąskokadłubowy samolot pasażerski, przeznaczony dla 98-108 pasażerów, z silnikiem SaM146. Według stanu na kwiecień 2019 roku wyprodukowano łącznie 186 samolotów tego typu. SSJ 100 był pierwszym rosyjskim samolotem pasażerskim powstałym po rozpadzie ZSRR i wielką nadzieją rosyjskiego przemysłu lotniczego.
Z Moskwy Anna Wróbel (PAP)
awl/ bjn/ ap/
Komentarze