ME-2012 - trwa modernizacja polskich lotnisk
W opinii koordynującej polskie przygotowania spółki PL.2012, trwające obecnie prace, polegające na modernizacji i rozbudowie istniejącej infrastruktury, budowie terminali, a także pasów startowych, płyt postojowych i dróg kołowania, pozwolą dwukrotnie zwiększyć liczbę obsługiwanych pasażerów i tzw. operacji lotniczych. Zgodnie z szacunkami UEFA, liczba pasażerów na lotniskach w miastach-gospodarzach w niektóre dni meczowe (np. mecz otwarcia w Warszawie) może przekroczyć 30 tysięcy.
Na lotnisku w Gdańsku 27 czerwca zakończono budowę stanu surowego nowego terminala pasażerskiego. Planowane oddanie obiektu do użytku nastąpi w kwietniu 2012 r. Powstaje tam też nowa droga kołowania, która zostanie oddana do użytku w grudniu tego roku. Rozbudowa i modernizacja lotniska obejmuje również budowę płyty postojowej oraz płyty do odladzania samolotów – obie inwestycje mają być gotowe w listopadzie.
Ogólna wartość inwestycji w gdańskim porcie lotniczym to ok. 396 mln zł. Blisko połowa - 183 mln zł. - pochodzić będzie z funduszy UE.
Po zakończeniu wszystkich prac szacowana liczba pasażerów obsługiwanych w ciągu godziny wzrośnie z 760 do 2240 osób, a operacji lotniskowych - z 12 do 30. W wypadku bardzo dużego natężenia ruchu podczas Euro-2012 Gdańsk wspomagany będzie przez lotnisko w Bydgoszczy.
W Poznaniu także trwa remont lotniska. Budowa nowego terminala ma się zakończyć wiosną 2012 roku, a obiekt ma być oddany do użytku do kwietnia. Trwa budowa nowej płyty postojowej dla samolotów oraz równoległej drogi kołowania, co pozwoli zwiększyć możliwości operacyjne.
Wartość inwestycji wynosi ponad 326 mln zł, z czego ok. 143 mln zł pochodzi z funduszy UE. Szacowany wzrost liczby pasażerów na godzinę wyniesie: w przypadku przylotów z 900 do 2500, a odlotów z 500 do 1600 osób. Liczba operacji lotniskowych na godzinę wzrosnąć ma z 14 do 30. Poznańskie lotnisko będzie wspomagane w trakcie ME przez port lotniczy w Zielonej Górze.
We Wrocławiu zakończono już modernizację istniejącego terminala. Obecnie trwają prace związane z budową nowego terminala oraz infrastrukturą, które zakończą się w marcu 2012 roku. Modernizacja obejmuje również budowę nowej płyty postojowej, dróg szybkiego zejścia oraz remont drogi kołowania. Wartość całej inwestycji to ok. 457 mln zł, z czego 147 mln zł stanowią środki unijne.
Szacowany wzrost liczby pasażerów obsługiwanych w ciągu 60 minut ma wynieść: z 1260 do 2700 (przyloty) oraz z 840 do 1960 (odloty), a operacji lotniskowych z 15 do 30. Wrocław będzie wspomagany w trakcie Euro 2012 przez lotnisko w Katowicach.
Stołeczne lotnisko im. Fryderyka Chopina już teraz jest w stanie obsłużyć wzmożony ruch lotniczy i pasażerski, jaki wystąpi w trakcie ME, choć prace modernizacyjne wciąż trwają.
W maju zakończono budowę nowego terminala (tzw. pirsu południowego), a w sierpniu powinni z niego skorzystać pierwsi pasażerowie. Od kwietnia wznowiono, po przerwie zimowej, prace modernizacyjne nawierzchni lotniskowych i drogowych, co ma zakończyć się do listopada. Modernizacja portu obejmuje ponadto budowę hotelu przy parkingu, systemu paliwowego oraz dokończenie budowy stacji kolejowej.
Wartość tych inwestycji to ponad 1,236 mld zł, w tym ze środków UE ok. 148 mln zł. Szacowany wzrost liczby pasażerów i operacji na godzinę po zakończenie inwestycji wyniesie: z 3750 do 5000 (przyloty), z 2340 do 3000 (odloty), operacje lotniskowe z 41 do 46. W trakcie Euro 2012 lotnisko będzie wspomagane przez port łódzki. (PAP)
Podobne informacje na www.2012.euro.pap.pl
sab/ pp/
Komentarze