Mazowsze chce podnieść kapitał lotniska w Modlinie; Wild: decyzja o zaangażowaniu w port po jego wycenie
We wtorek odbyło się Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Spółka ma czterech akcjonariuszy, którymi są: Agencja Mienia Wojskowego (AMW), Województwo Mazowieckie, Państwowe Przedsiębiorstwo "Porty Lotnicze" (PPL) oraz Nowy Dwór Mazowiecki.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego poinformował PAP, że samorząd Mazowsza w trakcie posiedzenia zaproponował jednostronne podniesienie kapitału spółki o 50 mln zł.
"Aby umożliwić rozwój lotniska i rozpocząć niezbędne inwestycje i remonty, zarząd spółki przedstawił dziś wniosek dotyczący proporcjonalnego podniesieniu kapitału przez wszystkich wspólników" - poinformował urząd. Dodano, że wspólnicy ze strony rządowej – PPL i AMW - nie wyrazili na to zgody.
"Wobec takiej postawy wspólników i mając świadomość tego, że niezbędne są środki nie tylko do rozbudowy terminala – ok. 20 mln zł, ale przede wszystkim na bieżące remonty – ok. 27 mln zł, samorząd województwa zaproponował jednostronne podniesienie kapitału. Jesteśmy gotowi wesprzeć rozwój lotniska kwotą 50 mln zł. To absolutnie konieczne, aby nie tylko rozwijać port, ale i zapewnić środki na bieżące modernizacje. Każdy kolejny miesiąc zwłoki uderza w lotnisko, a na to pozwolić nie można" - wskazał cytowany w komunikacie wicemarszałek województwa mazowieckiego Wiesław Raboszuk.
Jak przekazano w komunikacie, po tej propozycji PPL zawnioskował o przerwę w Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników, która potrwa do 12 marca.
Dodano, że podczas zgromadzenia marszałek województwa Adam Struzik raz jeszcze poinformował PPL o gotowości samorządu województwa do odkupienia udziałów PPL.
W komunikacie przekazano, że podczas poniedziałkowej rady nadzorczej nie udało się podjąć decyzji o uruchomieniu kredytu w wysokości 47 mln zł, z poręczeniem województwa. Jak napisano, pieniądze te "miałyby zostać przeznaczone na budowę tymczasowego terminala oraz remonty i modernizacje pola ruchu naziemnego, czyli wszystkich dróg kołowania płaszczyzn postojowych i środkowej części pasa startowego".
"Nie przyjęto też planu generalnego dotyczącego m.in. niezbędnych inwestycji. W obu przypadkach od głosu wstrzymali się udziałowcy strony rządowej – PPL i Agencja Mienia Wojskowego" - napisano.
W komunikacie przekazano, że RN nie przyjęła także uchwały dotyczącej tzw. planu generalnego. "Każde lotnisko ma obowiązek sporządzić taki plan generalny, który niezbędny jest Ministerstwu Infrastruktury do prac związanych z polityką lotnictwa na terenie Polski. Taki plan był już procedowany od wielu miesięcy, rada była zapoznawana z postępem. Niestety również ta uchwała nie uzyskała większości. Ponownie samorządy były za, a strona rządowa wstrzymała się od głosu" - napisano.
Wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild w rozmowie z PAP przekazał, że "wszelkie decyzje, co do zaangażowania państwa i państwowych osób prawnych w port lotniczy w Modlinie, będzie można podjąć po tym, gdy będziemy wiedzieli, ile jest warta spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin".
Dodał, że zlecił rozgrzeszenie prowadzonego w Modlinie przez EY badania due diligence o wycenę spółki. Według wcześniejszych informacji badanie to ma zakończyć się pod koniec marca tego roku.
Wild, pytany o ocenę propozycji samorządu Mazowsza, dotyczącej jednostronnego podniesienia kapitału spółki o 50 mln zł, powiedział, że "należy docenić to, jako próbę wyjścia z impasu".
"Podwyższenie kapitału musi przejść test prywatnego inwestora. Dopiero wówczas będzie można ustalić, czy jest ono dopuszczalne" - powiedział.
Jak tłumaczył wiceminister, "podwyższenie kapitału nie eliminuje podstawowego problemu związanego z zarzadzaniem portem Modlin - czyli toksycznej zasady jednomyślności". "Z punktu widzenia zarzadzania portem Modlin istotniejszą i bardziej paląca kwestią jest zniesienie zasady jednomyślności, która powoduje blokadę decyzyjną" - wyjaśnił.
Biuro prasowe PPL zapowiedziało PAP, że swoje stanowisko przekaże w środę.
Pod koniec lutego br. Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" poinformowało, że formalnie zaproponowało pozostałym udziałowcom lotniska w Modlinie zmianę w sposobie podejmowania decyzji. Oznacza to, że obowiązująca w głosowaniach zasada jednomyślności zostałaby zastąpiona zasadą większości bezwzględnej.
Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie internetowej lotniska w Modlinie AMW posiada 33,29 proc. udziałów, Województwo Mazowieckie - 32,66 proc. udziałów, PPL - 29,39 proc. udziałów oraz Nowy Dwór Mazowiecki - 4,66 proc. udziałów. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
aop/ pś/
Komentarze