Przejdź do treści
Źródło artykułu

Master plan Kraków Airport - 12 mln pasażerów w 2036 r. i 1 mld zł inwestycji

Obsłużenie 12 mln pasażerów w 2036 roku zakłada tzw. plan generalny (master plan) dla lotniska Kraków Airport zaprezentowany w czwartek przez zarząd portu. Aby osiągnąć taką przepustowość, planowane są inwestycje o łącznej wartości ok. 1 mld zł.

Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło blisko 5 mln pasażerów, a prognoza na ten rok zakłada odprawienie około 5,2 miliona osób.

„Rozwój lotniska w perspektywie najbliższych 20 lat widzimy optymistycznie. Musimy być przygotowani na rozwój, bo Kraków jest centrum biznesowym, turystycznym i pielgrzymkowym” - powiedział prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice Radosław Włoszek i przypominał, że zgodnie z ustawą prawo lotnicze lotniska są zobowiązane do przygotowania tzw. planów generalnych (master planów) obejmujących kolejne lata.

Zgodnie z master planem krakowskiego lotniska zaprezentowanym w czwartek, do roku 2036 ruch pasażerski wzrośnie do około 12 mln pasażerów. W związku z tym została opracowana koncepcja rozbudowy portu, którego obecna przepustowość wynosi 8 mln pasażerów, z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury.

W pierwszej fazie rozbudowy zaplanowanej na lata 2017-2021 najważniejszą inwestycją będzie budowa nowej drogi startowej. Pas startowy będzie miał 2,8 tys. metrów długości i 60 metrów szerokości, co pozwoli na wykonywanie lotów transatlantyckich. Inwestycja szacowana na około 250 mln zł ma zostać zrealizowana ze środków spółki zarządzającej lotniskiem.

Zarząd lotniska do decyzji środowiskowej przedstawi dwa warianty przebiegu nowej drogi startowej, które zostały opracowane i uszczegółowione. Rekomendowany przez władze portu jest tzw. wariant północny, biegnący prawie równolegle do istniejącego pasa z odchyleniem o około 4 stopnie. Tzw. wariant centralny jest alternatywny pod względem oddziaływania na środowisko i przecina obecną drogę startową. W przypadku obydwu opcji zminimalizowano liczbę tzw. przeszkód lotniczych w ich korytarzu.

W pierwszym etapie zaplanowano także rozbudowę terminala pasażerskiego o skrzydło, tzw. pier od strony zachodniej, dobudowanie pięciu nowych stanowisk postojowych dla samolotów oraz budowę nowego terminala cargo i zaplecza dla służb utrzymania lotniska.

Drugi etap, zaplanowany na lata 2022-2026 obejmuje dalszą rozbudowę terminala o pier wschodni, budowę pięciu nowych stanowisk postojowych dla samolotów. Ostatni etap, realizowany w latach 2027-2036 to kolejne cztery stanowiska postojowe dla samolotów i nowy hangar. Plany lotniska zakładają też rozbudowę i modernizację układu komunikacyjnego wokół portu.

Rozbudowany terminal pasażerski docelowo będzie miał powierzchnię ok. 80 tys. m kw. (obecnie 55 tys. m kw.) i osiem rękawów (obecnie trzy). Na płycie postojowej znajdzie się docelowo 35 stanowisk.

Na zaplanowane inwestycje w ciągu najbliższych dwudziestu lat Kraków Airport chce przeznaczyć około 1 mld zł. Prezes spółki zapewnił, że wszystkie inwestycje realizowane będą zgodnie z przepisami o ochronie środowiska i w sposób bezpieczny dla kondycji finansowej spółki. Finansowanie będzie oparte przede wszystkim na środkach własnych spółki oraz z emisji obligacji. (PAP)

autor: Rafał Grzyb

edytor: Sonia Sobczyk

rgr/ son/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony