Przejdź do treści
B747 należący do linii United
Źródło artykułu

Linie lotnicze rezygnują z B747

B747 nazywany Jumbo Jetem zmienił oblicze lotnictwa, a jego zdolność do przewozu 500 pasażerów na odległość aż 6000 mil otworzyła epokę nowoczesnego podróżowania, oferując nowe możliwości i miejsca docelowe.

Jednak „Królowa Niebios" powoli staje się przestarzała, a dwupokładowy, czterosilnikowy samolot spala zbyt dużo paliwa, obniżając opłacalność przewozów lotniczych. Podczas gdy późniejsze wersje, takie jak 747-8, znacznie poprawiły wydajność w porównaniu do poprzedników, to i tak trudno jest im zmierzyć się z B777-300ER, który wyposażony jest w dwa silniki.

Dwusilnikowe konstrukcje stały się bardziej niż kiedykolwiek zdolne do bezpiecznego wykonywania lotów długodystansowych, ale zmieniły się też preferencje pasażerów. B747 były dedykowane do realizowania przewozów między dużymi miastami w których ludzie mogliby się przesiąść na lokalne połączenia. Jednak obecnie pasażerowie wolą latać non-stop z jednego punktu do drugiego, a mniejsze samoloty szerokokadłubowe, takie jak B787 Dreamliner lub nowy A350, są w tym zakresie efektywniejsze. Dodatkowo, nawet ostatnie wersje wąskokadłubowego B737 są w stanie wykonać przeloty międzykontynentalne.

Dlatego też przewoźnicy z USA i całego świata powoli wycofują B747 ze swoich flot. W 2017 r. ostatnie komercyjne loty na Jumbo Jetach wykonały United Airlines i Delta. Ale entuzjaści tych konstrukcji wciąż mogą na nie trafić wybierając ofertę niektórych linii. Oto ich lista:

BRITISH AIRWAYS


British Airways nadal wykorzystuje 36 egzemplarzy 747-400, ale planuje je wycofać do 2024 r.


KLM


Chociaż KLM ogłosił plany wycofania swojej floty 747-400, to konkretnych dat do publicznej wiadomości jeszcze nie podał.


AIR CHINA


Air China wciąż wykorzystuje dwie odmiany B747: -400 i nowszą -8.


ASIANA AIRLINES


Południowokoreańska linia Asiana wykorzystuje kilka B747 do realizowania połączeń długodystansowych.


EL-AL


Flagowy przewoźnik Izraela, El Al, użytkuje sześć 747-400.


LUFTHANSA


Lufthansa wciąż w dużym stopniu opiera swoje połączenia długodystansowe na 747-400 i 747-8.


KOREAN AIR


Korean Air również wykorzystuje modele 747-400 i 747-8.


QANTAS


Należące do Qantas są powoli wycofywane i zastępowane przez B787.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony