Lubelskie: nowa linia kolejowa do Portu Lotniczego Lublin
„To kolejny sukces związany z budową naszego lotniska. Ta linia stwarza możliwość bezpośredniego komfortowego dojazdu pasażerów od stacji Lublin wprost do terminala lotniska” - powiedział w piątek dyrektor projektu budowy Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Siczek.
Trasę do lotniska będzie obsługiwało pięć par pociągów dziennie. Będą to elektryczne zespoły trakcyjne, w których jest 176 miejsc siedzących. Pociągi będą wyjeżdżać z dworca głównego w Lublinie i zatrzymywać się na stacjach Lublin–Północ i Świdnik. Czas przejazdu z Lublina do lotniska to 15 minut.
Na potrzeby uruchomienia tego połączenia wybudowany został nowy tor kolejowy, o długości 2,2 km, łączący stację w Świdniku z terminalem lotniska. Zmodernizowano też przystanek kolejowy Lublin-Północ oraz stację w Świdniku. Na obu zmieniono układ torów, przebudowano perony i przejścia podziemne, powstały usprawnienia dla niepełnosprawnych. Zainstalowane zostały urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Następnie wybudowana została sieć trakcyjna.
Budowa nowego toru wraz z jego elektryfikacją oraz modernizacja stacji kolejowych kosztowały łącznie około 27,2 mln zł. 85 proc. tych kosztów stanowi dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013.
Uroczyste otwarcie lotniska planowane jest na poniedziałek. Tego dnia w Porcie Lotniczym Lublin ma wylądować i wystartować pierwszy samolot rejsowy - z i do Londynu.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) poinformowała w piątek, że jest gotowa do obsługi Portu Lotniczego Lublin. „PAŻP do pracy w kontroli zbliżania i kontroli lotniska oddeleguje 15 kontrolerów ruchu lotniczego” - głosi komunikat prasowy PAŻP, przesłany w piątek PAP.
W 2013 r. PAŻP zbuduje na lubelskim lotnisku – za niespełna 3 mln zł - system ILS (wspomagający lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widzialności).
Certyfikat potwierdzający, że lotnisko jest odpowiednio wyposażone i gotowe do przyjmowania samolotów rejsowych, wydał w środę Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Dotychczas loty z Lublina zapowiedzieli dwaj przewoźnicy: Ryanair - do Londynu i Dublina, a od marca 2013 r. również do Liverpoolu, oraz Wizz Air – do Londynu i Oslo. Loty czarterowe do popularnych miejscowości turystycznych zapowiadają biura podróży.
Budowa Portu Lotniczego Lublin trwała dwa lata. Inwestycja objęła przestrzeń 300 ha. Wszystkie prace przy budowie Portu zakończyły się w październiku 2012 r.
Pas startowy ma 2,5 km długości. Terminal o powierzchni 11 tys. m.kw. przystosowany jest do obsługi 1 mln pasażerów rocznie. Według szacunków władz Portu, w pierwszym roku pracy obsłuży on ok. 300 tys. pasażerów.
Budowa lotniska kosztowała około 400 mln zł. 144,5 mln zł pokryje dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.(PAP)
ren/ je/
Komentarze