Lotnisko w Kantonie najruchliwsze na świecie w roku pandemii
W 2019 roku Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych (ACI) sklasyfikowała lotnisko międzynarodowe Baiyun w Kantonie na 11. miejscu na świecie pod względem liczby pasażerów. Rada nie opublikowała jeszcze oficjalnego zestawienia na 2020 rok, ale według chińskich mediów kantońskie lotnisko wyszło na prowadzenie dzięki ożywieniu w sektorze lotniczym ChRL. W Chinach kontynentalnych największa fala zakażeń koronawirusem minęła w marcu 2020 roku, a w kolejnych miesiącach zapotrzebowanie na krajowe przeloty wróciło zasadniczo do poziomu sprzed pandemii.
Z ogłoszonych w poniedziałek danych wynika, że lotnisko Baiyun obsłużyło w 2020 roku niecałe 43,8 mln pasażerów – o 40,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Jego zagraniczni konkurenci odnotowali jednak jeszcze większe spadki.
Na lotnisku Hartsfield-Jackson w Atlancie, które było w 2019 roku oficjalnie najruchliwszym na świecie, liczba pasażerów zmniejszyła się w 2020 roku o 61,2 proc. do 42,9 mln. Lotnisko w Los Angeles, które w 2019 roku było na trzecim miejscu, oszacowało liczbę pasażerów w 2020 roku na ok. 29 mln – podał japoński tygodnik „Nikkei Asian Review”.
Duże straty odnotowały również inne światowe porty lotnicze. O’Hare w Chicago i Haneda w Tokio obsłużyły od stycznia do listopada 2020 roku po ok. 28,6 mln pasażerów, w porównaniu z ok. 85 mln w całym roku 2019. Jeszcze gorszy był wynik lotniska międzynarodowego w Dubaju, które w 2019 roku było w czwarte w światowym rankingu. W roku 2020 zanotowało ono 17,9 mln pasażerów – prawie o 80 proc. mniej niż rok wcześniej.
W Europie londyńskie Heathrow i paryskie Charles de Gaulle zamknęły rok 2020 z wynikiem po ok. 22 mln pasażerów. Według japońskiej gazety oznacza to, że tytuł najruchliwszego w Europie może przypaść nowemu lotnisku w Stambule, które otwarto w kwietniu 2019 roku, i które obsłużyło w 2020 roku 23,4 mln pasażerów.
Powyżej 30 mln pasażerów odnotowano natomiast w 2020 roku również na kilku innych chińskich lotniskach: Shenzhen Bao’an, Chengdu Shuangliu, Szanghaj Pudong i lotnisku stołecznym w Pekinie. Według "Nikkei Asian Review" zapewni im to prawdopodobnie miejsca w pierwszej dziesiątce nowego rankingu.
Kanton jest mniejszy od Pekinu i Szanghaju, ale w przeciwieństwie do nich posiada tylko jedno lotnisko.
Z Kantonu Andrzej Borowiak (PAP)
Komentarze