Lotnisko w Gdańsku będzie mogło obsłużyć 5 mln pasażerów rocznie
Największa inwestycja - nowy terminal pasażerski - ma być ukończona na początku przyszłego roku. Pierwszych pasażerów ma obsłużyć w kwietniu 2012 r.
Wiceprezes portu Marzenna Krefft poinformowała dziennikarzy, że zakończone inwestycje, czyli droga kołowania, przedterminalowa płyta postojowa, stanowisko do odladzania, baza techniczna i droga patrolowo-techniczna "są najważniejszymi dla działania portu lotniczego". Dodatkowo zostało wykonane m.in. nowe oświetlenie w porcie i instalacje.
Koszt zrealizowanych inwestycji wynosi 243 mln zł. Krefft zaznaczyła, że obecnie w ciągu doby w porcie wykonywane są 92 operacje; po zakończeniu rozbudowy przepustowość portu będzie dwukrotnie większa.
Dzięki rozbudowie płyty postojowej, na gdańskim lotnisku liczba stanowisk dla samolotów zwiększyła się z dotychczasowych 15 do 35. Płytę wykonała spółka Budimex SA.
Przepustowość lotniska zwiększyła się z dotychczasowych 12 do 30 operacji lotniczych na godzinę dzięki budowie nowej drogi kołowania. "Ponad dwukrotnie zwiększyła się przepustowość, co oznacza szybsze starty i możliwość szybszego zejścia z pasa startowego" - dodała Krefft. Drogę kołowania zbudowała spółka Skanska SA.
Nowe stanowiska do odladzania samolotów będą wykorzystywane w lecie jako dodatkowe miejsca postojowe. Zbudowała je spółka Skanska. Dotychczas gdańskie lotnisko nie posiadało specjalnego miejsca do odladzania maszyn.
Wiceprezes wyjaśniła, że nową bazę techniczną stanowią duże garaże dla sprzętu lotniskowego oraz zaplecze administracyjno-socjalne. Nowa droga patrolowo-techniczna dla patroli służb ochrony lotniska zbudowana została wzdłuż obwodu całego portu. Wszystkie inwestycje zostały oddane w terminie.
W nowym terminalu pasażerskim pierwsi pasażerowie mają być obsłużeni w kwietniu 2012 r. Terminal o powierzchni prawie 40 tys. m2 będzie w stanie obsłużyć w komfortowych warunkach około 5 mln, a w mniej komfortowych nawet 6 mln pasażerów rocznie. Terminal buduje konsorcjum, w którym liderem jest Budimex S.A., a partnerem Doraco Sp. z o.o. Koszt budowy wynosi 153 mln zł.
Łącznie rozbudowa gdańskiego portu będzie kosztować 396 mln zł, z czego 180 mln zł pochodzi z funduszy unijnych. Pozostałą kwotę stanowi kredyt i środki własne portu. Celem programu inwestycyjnego jest poprawa bezpieczeństwa ruchu lotniczego oraz wyższy standard w zakresie ochrony środowiska.
Marszałek województwa Mieczysław Struk podczas uroczystości zwrócił uwagę, że port lotniczy będzie wykorzystywany podczas przyszłorocznych mistrzostw EURO 2012. "To jest to miejsce, do którego dotrą dziesiątki tysięcy, a może nawet sto tysięcy ludzi, i dla których będzie to pierwszy kontakt z Gdańskiem i nie wyobrażamy sobie nawet, aby to miejsce miało w jakikolwiek sposób +zawalić+" - powiedział.
Patron lotniska, uczestniczący w uroczystości b. prezydent Lech Wałęsa wyraził w rozmowie z dziennikarzami zadowolenie z rozbudowy portu. "Zaczyna to być coś podobnego do lotniska, bo wcześniej to właściwie nie wiadomo co było" - powiedział.
Kierownik Działu Analiz i Marketingu Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie Adam Skonieczny powiedział, że zakłada się, że w 2011 r. port obsłuży ok. 2 mln 450 tys. pasażerów, czyli o ok. 10 proc. więcej niż w 2010 r. Port w Gdańsku ma połączenie z ok. 50 portami. Linie obsługuje 9 przewoźników.
Port Lotniczy w Gdańsku jest własnością państwowej spółki Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (37 proc. udziałów), marszałka województwa (31 proc.), prezydenta Gdańska (31 proc.). Pozostałe udziały mają prezydent Gdyni oraz prezydent Sopotu. (PAP)
bls/ je/ gma/
Komentarze