Lotnisko Katowice w maju br. obsłużyło prawie 400 tys. pasażerów
Jak poinformował w czwartek Piotr Adamczyk z działu komunikacji i promocji Katowice Airport, liczba obsłużonych w tegorocznym maju pasażerów okazała się o 90,7 tys. większa (co przekłada się na wzrost o 29,4 proc.), niż w piątym miesiącu 2017 r. Najwięcej w tym miesiącu osób - 16,9 tys. - lotnisko obsłużyło 5 maja.
Wzrosty katowicki port lotniczy odnotował w maju br. w obu segmentach ruchu. Z połączeń rozkładowych (54 trasy) skorzystało 240,6 tys. podróżnych (wzrost rok do roku o 13 proc.), a z siatki połączeń czarterowych 62,6 tys. osób (wzrost o blisko 66 proc.). Statki powietrzne startowały i lądowały tam 3 578 razy - o 714 razy więcej (o 25 proc.), niż w tym samym okresie ub. roku.
W ruchu regularnym najwięcej pasażerów poleciało z Katowic do Londynu-Luton - 34 tys. Drugim najpopularniejszym kierunkiem był Dortmund, z którego skorzystało 20,4 tys. osób, a trzecim - Eindhoven z liczbą 13,3 tys. podróżnych. Z połączeń czarterowych najpopularniejsza okazała się Antalya z liczbą 20 tys. pasażerów; następnie Zakintos (9,2 tys.) i Heraklion (8,9 tys.).
Jak zaznaczył prezes zarządzającego katowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik, port ten pozostaje pod wpływem trendu dużego wzrostu ruchu pasażerskiego, który powinien utrzymać się w ciągu trzech najbliższych miesięcy wakacyjnych.
"Przygotowując się do tegorocznego sezonu szczególny nacisk położyliśmy na optymalne wykorzystanie infrastruktury terminalowej lotniska, poprzez ułożenie rozkładów lotów w taki sposób, żeby ruch pasażerski, szczególnie czarterowy, rozkładał się na dobę bardziej równomiernie" - wskazał prezes GTL.
Przypomniał w tym kontekście o planach powiększenia i modernizacji infrastruktury terminali.
"W tym roku wybierzemy wykonawcę całkowitej przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego B. Prace zostaną podzielone na dwa etapy i będą toczyć się w sezonach jesień/zima 2019/2020 i 2020/2021. Równolegle prowadzimy prace koncepcyjne, których celem jest określenie ostatecznej skali inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury służącej do obsługi pasażerów, które będziemy realizować do 2025 r." - zaznaczył Tomasik.
Jeszcze w czerwcu linia Wizz Air powiększy swoją katowicką bazę o dwie maszyny (do ośmiu w szczycie sezonu), co umożliwi jej stopniowe uruchomienie zapowiadanych już nowych kierunków (Faro, Malaga, Podgorica, Charków, Memmingen, Lwów). Ponadto - według czwartkowej informacji Adamczyka - LOT zapowiedział w grudniu br. reaktywację trasy do Turynu.
W obowiązującym od końca marca tegorocznym letnim rozkładzie lotów z pyrzowickiego lotniska dostępnych jest rekordowe ponad 120 kierunków regularnych i czarterowych do 31 państw na czterech kontynentach. Władze Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego spodziewają się, że w tym roku w Katowice Airport przekroczona zostanie granica 4 mln obsłużonych podróżnych. Wstępnie szacuje się, że pasażerów będzie o kilkaset tysięcy więcej niż w 2017 r., gdy było ich 3,9 mln.
W związku z tym katowickie lotnisko kontynuuje trwający od ponad 10 lat proces inwestycyjny. Po zakończeniu w grudniu ub. roku prac nad nową drogą kołowania i oświetleniem nawigacyjnym, nadal trwa tam rozbudowa płyty postojowej cargo na zachód.
Niezależnie od planów związanych z terminalami, zarządca katowickiego lotniska chce w najbliższych latach przeprowadzić też takie projekty, jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, trzeci hangar techniczny, centralna wartownia, baza paliwowa, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana ma być też liczba stanowisk postojowych samolotów.
Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w południowo-wschodniej części portu wyposażana jest zbudowana już nowa wieża kontroli (powinna zostać oddana do użytku operacyjnego na przełomie 2018 i 2019 r.). GTL razem z PAŻP prowadzi też prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej.
W drugiej połowie br. spółka Chopin Airport Development planuje oddać do użytku powstający na lotnisku hotel Moxy (marka sieci Marriott). (PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ skr/
Komentarze