Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnisko Katowice prognozuje obsługę ponad 3,5 mln pasażerów w 2017 r.

Obsługę 3,5-3,6 mln pasażerów prognozuje na ten rok lotnisko Katowice; w 2016 r. było to ponad 3,2 mln osób. Wśród inwestycji przygotowywane będą m.in. modernizacja terminalu B i przebudowa dróg; nadal w drogę kołowania przekształcana będzie stara droga startowa.

Jak przekazało w podsumowaniu 2016 r. zarządzające katowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), spodziewanemu wzrostowi ruchu w 2017 r. będzie sprzyjał rozwój tamtejszej bazy linii Wizz Air. W marcu dołączy do niej szósty 180-miejscowy Airbus A320, a przewoźnik uruchomi cztery nowe połączenia: Maltę i Keflavik (Islandia) 10 marca, Katanię 11 marca br. i Lizbonę - 12 marca.

W 2017 r. z katowickiego lotniska zacznie też latać holenderska niskokosztowa linia Transavia. Rozpocznie ona loty z Pyrzowic do Amsterdamu 9 maja, obsługując tę trasę trzy razy w tygodniu: we wtorki, czwartki i niedziele. Ogółem w szczycie sezonu z Katowice Airport oferowanych będzie ponad 100 tras regularnych i czarterowych.

„Optymistycznie patrzymy na 2017 r. Prognozujemy większy niż w 2016 r. wzrost ruchu regularnego i czarterowego. Cieszy nas rozwój bazy Wizz Air, ale nadal będziemy starali się przekonać tego oraz innych przewoźników do uruchomienia nowych tras. Kilka połączeń z naszej krótkiej listy zostało już uruchomionych w 2016 r., jednak ciągle w naszej siatce brakuje takich tras jak chociażby: Turyn, Madryt czy Monachium” - ocenił prezes GTL Artur Tomasik.

„Nie będziemy też ustawać w realizacji programu inwestycyjnego. Jednym z kluczowych przedsięwzięć jest dla nas modernizacja i generalny remont terminalu pasażerskiego B. Obiekt potrzebuje mocnego liftingu. Chcemy się do tej inwestycji dobrze przygotować; zależy nam nie tylko na podniesieniu standardu obiektu, ale też zwiększeniu jego przepustowości” - zapowiedział Tomasik.

Prace nad wielowariantową koncepcją przebudowy i modernizacji terminalu B mają zakończyć się na początku II kwartału br. Na podstawie tego dokumentu wybrany zostanie wariant przebudowy; potem rozpocznie się przygotowanie projektu budowlanego. Trwają też prace koncepcyjne związane z przebudową fragmentu prowadzącej do Katowice Airport drogi nr 913 wraz z układem dróg wewnętrznych – również one mają być zakończone w II kwartale br. W I półroczu rozpoczną się również prace nad koncepcją budowy bazy paliw.

W 2017 r. GTL będzie kontynuowało inwestycje związaną z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. Zakończenie tego projektu, zgodnie z umową z wykonawcą, planowane jest na styczeń 2018 r.

W III kwartale br. rozpocznie się też drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo przed nową bazą cargo w południowo-wschodniej części portu. Płyta rozbudowywana będzie na zachód. Powstaną cztery stanowiska postojowe dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737) lub zamiennie dwa stanowiska dla samolotów kodu E (np. Boeing 747) i jedno kodu C.

„Mam także nadzieję, że nadal w dobrym tempie będą trwały prace związane z projektem rewitalizacji szlaku kolejowego nr 182 Tarnowskie Góry-Zawiercie. To jedna z zewnętrznych inwestycji ważnych dla dalszego rozwoju Katowice Airport” – zaznaczył Tomasik. Według informacji PKP PLK dokumentacja przedprojektowa przedsięwzięcia, które skomunikuje koleją lotnisko z miastami konurbacji katowickiej, wśród nich Katowicami, ma być gotowa do marca 2017 r.

Odbudowa przebiegającej obok lotniska linii kolejowej to jedno z zadań przygotowywanych przez zewnętrzne podmioty. Wśród innych Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w I półroczu br. powinna rozpocząć budowę nowej wieży kontroli. W drugim półroczu Chopin Airport Development prawdopodobnie rozpocznie budowę przy lotnisku trzygwiazdkowego hotelu sieci Moxy.

W maju 2016 r. GTL otworzyło nową bazę cargo, w czerwcu ruszył zmodernizowany i przebudowany terminal pasażerski A, a we wrześniu udostępniono nowe, rozszerzone procedury startów i lądowań w warunkach ograniczonej widzialności, dzięki którym poprawiła się dostępność operacyjna portu (obecnie do lądowań w oparciu o system ILS dostępna jest II kategoria operacji lotniczych).

Jednocześnie 2016 r. okazał się dla Katowice Airport rekordowy we wszystkich segmentach ruchu pasażerskiego. W ruchu całkowitym z siatki połączeń lotniska skorzystało 3,221 mln podróżnych, o 152 tys. więcej (wzrost o 4,9 proc.) w porównaniu z 2015 r. Ruch regularny wzrósł o 7 proc. (2,126 mln podróżnych), a czarterowy o 2 proc. (1,079 mln osób).

Najpopularniejszymi krajami w ruchu regularnym w 2016 r. były: Wielka Brytania (32 proc. pasażerów), Niemcy (28 proc.) i Norwegia (7 proc.) Nieco zmieniły się popularne kierunki w ruchu czarterowym. W 2015 r. największy udział miały: Grecja (28,3 proc.), Turcja (18,2 proc.) i Hiszpania (15,4 proc.). W 2016 r. Grecja miała 34,1 proc., Hiszpania 19,8 proc., a trzecia Bułgaria 13,4-proc. udziału w rynku.

„2016 r. zamknęliśmy po raz kolejny z pozytywnym wynikiem finansowym, a to oznacza możliwość realizacji kolejnych przedsięwzięć infrastrukturalnych i dalszy rozwój portu” - podkreślił prezes GTL.

Katowice Airport jest największym regionalnym polskim portem lotniczym w zakresie obsługi ruchu czarterowego i cargo.(PAP)

mtb/ pad/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony