Przejdź do treści
Źródło artykułu

Łódzkie: Lotnicze Pogotowie Ratunkowe podpisało umowy z SOR-ami

Umowy partnerskie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z SOR-ami z woj. łódzkiego o realizacji systemu trybu obsługi pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym podpisano w środę w łódzkim urzędzie wojewódzkim.

W wydarzeniu uczestniczyła wiceminister zdrowia Józefa Szczurek-Żelazko.

Tryb Obsługi Pacjenta w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (TOPSOR) jest systemem segregacji (triage) m.in. przetwarzającym dane osobowe i dane o stanie zdrowia. Ten jednolity system obsługi pacjentów ma być wdrożony w całym kraju. Szpitale ze szpitalnymi oddziałami ratunkowymi dostaną sprzęt, wyposażenie i oprogramowanie niezbędne do tego, by korzystać z systemu.

Obecna na podpisaniu umów wiceminister zdrowia przypomniała, że ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wprowadziła obowiązek prowadzenia w szpitalnym oddziale ratunkowym (SOR) triażu medycznego. Zgodnie z założeniami ma on się odbywać przy wykorzystaniu systemu zarządzającego trybem obsługi pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym (TOPSOR). Jak mówiła, jest to nowatorskie rozwiązanie w skali kraju.

"Przeprowadziliśmy pilotaż w kilku szpitalach zarówno powiatowych, jak i wojewódzkich i uniwersyteckich. Ten system dał nam wskazówki, w jaki sposób należałoby usprawnić funkcjonowanie SOR-ów, aby pacjenci, którzy tam trafiają w stanie zagrożenia życia, byli w odpowiednim momencie przyjmowani i mieli udzielaną odpowiednią pomoc" – powiedziała.

Według niej na szpitalne oddziały ratunkowe w naszym kraju trafia rocznie kilka milionów pacjentów w różnym stanie zdrowia. Są to pacjenci w stanie zagrożenia życia, którym natychmiast należy udzielić pierwszej pomocy, ale są też tacy, którzy niekoniecznie musieli tam trafić, bo mogliby uzyskać pomoc np. w ramach nocnej pomocy lekarskiej.

Przekonywała, że ten system, pozwoli wyłonić grupę pacjentów, którzy muszą mieć natychmiastową pomoc.

"Dzięki temu systemowi – po wstępnej ocenie zdrowia pacjenta – zostanie nadany priorytet przyjęcia – czerwony, pomarańczowy albo żółty. W przypadku czerwonego oznaczać będzie, że ta osoba musi być natychmiast przyjęta. Kolor pomarańczowy oznaczać będzie, że pacjent będzie maksymalnie oczekiwał na pomoc 10 minut, a kolor żółty oznacza, że pomoc będzie udzielona najpóźniej do godziny" – wyjaśniła.

Pozostali pacjenci po wstępnej ocenie będą informowani, gdzie mogą uzyskać pomoc. Jeżeli zdecydują, że chcą czekać na poradę w tym szpitalnym oddziale ratunkowym, to zostaną poinformowani o czasie oczekiwania. Cały czas będą jednak pod nadzorem lekarza, a co 90 minut będzie powtórna ocena ich zdrowia.

Minister przypomniała, że do października system zacznie działać w pierwszych 76 największych szpitalnych oddziałach ratunkowych. W pozostałych do końca przyszłego roku. W Polsce są 232 placówki ze szpitalnymi oddziałami ratunkowymi.

Zdaniem resortu zdrowia projekt zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, poprawi komfort pracy personelu medycznego, usprawnieni pracy SOR-ów, zwiększy efektywności świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, zapewni łatwy dostęp do informacji o przewidywanym czasie oczekiwania w SOR-ze, a także poda dane umożliwiające ocenę czasu udzielania świadczeń w SOR-ach.

Szczurek-Żelazko przypomniała również, że od lipca, na mocy rozporządzenia prezesa NFZ, będą zwiększone wyceny na SOR-ach, jeśli spełnią one wymogi.

Projekt realizuje Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Podpisuje ono umowy ze szpitalami, którym dostarczy sprzęt techniczny ułatwiający pracę SOR-ów. W Łódzkiem działą 18 szpitalnych oddziałów ratunkowych, które zostały objęte projektem. (PAP)

Autor: Jacek Walczak

jaw/ joz/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony