Przejdź do treści
Źródło artykułu

Łódź: powstało stanowisko do testowania wirników dla śmigłowców Airbus Helicopters

Na Politechnice Łódzkiej powstało pełnowymiarowe stanowisko do testowania wirników nośnych dla śmigłowców Airbus Helicopters. Mające 12 metrów wysokości i średnicy pozwala na bardzo szczegółowe badania w warunkach zbliżonych do realnych.

Inwestycję wartą 1,1 mln euro sfinansował Airbus Helicopters. Jak mówią jej przedstawiciele jest ona częścią strategii firmy dla Polski, która obejmuje badania, rozwój, testy, produkcję oraz eksport innowacyjnych produktów i systemów. Współpraca Airbus Helicopters z łódzką uczelnia trwa od wielu lat.

Na piątkowej konferencji poinformowano media, że to stanowisko to jedyne na świecie narzędzie tego typu, ponieważ umożliwia testowanie dwóch wirników równocześnie w bardzo zaawansowanych konfiguracjach.

Nowa generacja wirników charakteryzuje się wyższą sprawnością energetyczną, mniejszą masą i znacznie obniżoną emisją akustyczną w porównaniu do obecnie stosowanych systemów. Zwrócono uwagę, że nowe wirniki testowane w Polsce zostały zaprojektowane i były rozwijane w łódzkim Biurze Projektów i Badań Airbus Helicopters.

Pierwszy etap testów wirników nośnych zaprojektowanych dla przyszłej generacji zarówno komercyjnych, jak i wojskowych wiropłatów Airbus Helicopters, ma zakończyć się w Łodzi w połowie czerwca. Po dokonaniu analizy wyników i wprowadzeniu nowych konfiguracji, kolejne badania powinny zostać przeprowadzone w ciągu kilku miesięcy. Na ten czas stanowisko ma być jednak zdemontowane.

Wiceprezes i dyrektor ds. badań i innowacji w Airbus Helicopters Tomasz Krysiński powiedział, że te badania to kolejny projekt zlecony Politechnice Łódzkiej przez Airbus Helicopters. Na uczelni prowadzone są też prace m.in. nad nowoczesnymi wirnikami do śmigłowca hybrydowego, wałami napędowymi do dużych śmigłowców wielozadaniowych, rewolucyjnym systemem napędowym do małych śmigłowców, łopatami z kompozytów czy nowoczesnymi fotelami do śmigłowców.

Zwrócił on uwagę, że współpraca Airbus Helicopters wykracza też poza Łódź. Politechnika Gdańska oraz Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu są odpowiedzialne za realizację projektów z dziedziny diagnostyki śmigłowców (HUMS), systemów (np. nowej generacji system aktywnej kontroli drgań) czy wyposażenia (np. innowacyjna wyciągarka do śmigłowców). W najbliższym czasie do tej grupy dołączy także Politechnika w Bydgoszczy, w której rozpoczną się prace nad zastosowaniem nowych materiałów.

Airbus Helicopters, jest częścią koncernu lotniczo-zbrojeniowego Airbus Group. Śmigłowce Airbus Helicopters są używane przez ponad 3 tys. klientów w 154 krajach. Firma zatrudnia ponad 22 tys. osób na całym świecie. W 2015 roku osiągnęła przychody w wysokości 6,8 miliarda euro. (PAP)

jaw/ par/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony