Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kraków: dwa nowe samoloty w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Muzeum Lotnictwa Polskiego pozyskało dwa zabytkowe samoloty z brytyjskiego Imperial War Museum. Wśród eksponatów jest doskonale zakonserwowany egzemplarz opracowanego w Niemczech transportowego Junkersa Ju52. Maszyna tego typu była osobistym samolotem Hitlera.

Jak poinformował PAP w środę dyrektor krakowskiego muzeum Krzysztof Radwan, brytyjskie muzeum skierowało do innych placówek ofertę sprzedaży zbędnych samolotów z prośbą o samodzielne określenie ceny. W takim przetargu wystartowały liczne placówki, wśród nich krakowskie muzeum.

„Kondycja finansowa polskiego muzealnictwa jest znana, więc zaproponowaliśmy dość niską cenę, a także w ramach rekompensaty także posiadany przez nas egzemplarz samolotu Su-7. Ku naszemu zdziwieniu Anglicy wybrali naszą ofertę, rezygnując nawet z rekompensaty w postaci sowieckiej maszyny” - wyjaśnił Radwan.

„To dla nasz wielka nobilitacja, że nasza placówka i nasze zbiory zostały docenione przez to jedno z największych muzeów w Europie” - dodał.

Pozyskany Junkers Ju52 jest w doskonałym stanie konserwatorskim, bowiem Brytyjczycy gruntownie go odnowili. Wartość takiej maszyny na światowym rynku aukcyjnym wynosi około 500 tys. dolarów amerykańskich.

Opracowany w latach 1929/30 samolot był podobny do wcześniejszego Junkersa W33, od którego był jednak większy. Służył jako samolot pasażerski i transportowy w Niemczech i wielu krajach na całym świecie. Był także używany jako samolot bombowy Luftwaffe w hiszpańskiej wojnie domowej.

Przez cały okres II wojny światowej stanowił podstawowy typ w lotnictwie transportowym III Rzeszy i zasłynął podczas operacji powietrznodesantowych (Beneluks 1940, Kreta 1941) i mostów powietrznych (Demiańsk 1941/2, Stalingrad 1942, Afryka Pn. 1943).

Ju52 o znakach D-2600 i nazwie Immelmann II był osobistym samolotem kanclerza Rzeszy Niemieckiej Adolfa Hitlera (który używał także innych samolotów). Inny egzemplarz służył w Chinach jako osobisty samolot przewodniczącego Rządu Narodowego i Narodowej Rady Wojskowej, Czang Kaj-szeka.

Junkers Ju52 był produkowany w latach 1931-1945 w Niemczech, a po II wojnie światowej we Francji i Hiszpanii, także na Węgrzech. W sumie zbudowano 4845 egzemplarzy.

Eksponat pozyskany przez krakowskie muzeum pochodzi z powojennej produkcji francuskiej, samoloty nosiły wówczas oznaczenie Amiot AAC.1 Toucan. Posiada jednak malowanie lotnictwa transportowego III Rzeszy, działającego w śródziemnomorskim teatrze działań wojennych w latach 1941-42.

Drugim z pozyskanych samolotów jest brytyjski myśliwiec De Havilland Sea Venom, opracowany na przełomie lat 1949/1950. Jego morska wersja, pozyskana przez MLP to maszyna przechwytująca, mogąca operować zarówno w dzień jak i w nocy w każdych warunkach pogodowych.

Samoloty tego typu służyły w lotnictwie marynarki brytyjskiej (Fleet Air Arm) w latach 50. Sea Venomy walczyły podczas kryzysu Sueskiego w 1956 r. W pracach nad tym samolotem uczestniczyło dwóch wybitnych polskich konstruktorów Stanisław Prauss oraz Wsiewołod Jakimiuk.

Jak wyjaśnił Radwan, zakupione samoloty przez dwa tygodnie w Wielkiej Brytanii były rozbierane i przygotowywane do transportu przez specjalistów z krakowskiego muzeum. Do Krakowa przyjechały na czterech specjalistycznych ciężarówkach. Właśnie rozpoczął się ich ponowny montaż.

„Myślę, że Junkersa w pełnej krasie, nawet w środku, będzie można oglądać podczas IX Małopolskiego Pikniku Lotniczego, który odbędzie się 29 i 30 czerwca na historycznym lotnisku w krakowskich Czyżynach” - zapowiedział dyrektor MLP.

Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego typu. Zbiory liczą ponad 240 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe.

Galeria zdjęć na stronie: www.muzeumlotnictwa.pl/aktualnosci_archiwum.php?id=206

rgr/ ls/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony