Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kraków: Muzealny silnik posłuży do rekonstrukcji samolotu Amundsena

Zabytkowy silnik lotniczy Rolls–Royce Eagle IX ze zbiorów Muzeum Lotnictwa w Krakowie posłuży do wykonania replik tego silnika, które zostaną zamontowane w kopii samolotu Dornier Do J Wal norweskiego polarnika Roalda Amundsena.

Władze województwa małopolskiego zezwoliły krakowskiej placówce muzealnej na wypożyczenie tego eksponatu niemieckiej fundacji Dornier Stiftung Fuer Luft und Raumfhart z siedzibą w Monachium.

Na podstawie oryginalnego silnika zostaną zbudowane jego repliki, które będą zamontowane w kopii samolotu Dornier Do J Wal. W 1925 roku norweski polarnik Roald Amundsen próbował nim dolecieć do bieguna północnego.

Replika silnika zostanie wykonana w zakładach techniczno–konserwatorskich Międzynarodowej Fundacji Lotniczo–Historycznej w Hereg koło Budapesztu.

12-cylindrowy silnik Rolls–Royce Eagle IX o pojemności 20,3 litra i mocy 250 KM był pierwszym silnikiem lotniczym tej firmy produkowanym wielkoseryjnie. Jego produkcję rozpoczęto w 1915 roku. Używany był m.in. w niemieckich wodnosamolotach Dornier Do J Wal z początku lat dwudziestych. Dwóch takich maszyn użył norweski polarnik Roald Amundsen wraz z towarzyszami do próby przelotu nad biegunem północnym w 1925 roku. Maszyny nie dotarły do bieguna, ale miejsce ich lądowania było najdalej wysuniętym na północ punktem, osiągniętym w tym czasie przez samoloty.

rgr/ hes/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony