Korea Płd. inwestuje w autonomiczne, elektrycznie i latające samochody
Prezydent Korei Południowej Mun Dze In liczy, że inwestycje stworzą miejsca pracy i pomogą spowalniającej gospodarce kraju. Oparty w dużej mierze na eksporcie model ekonomiczny państwa dotkliwie odczuwa ostatnie napięcia w handlu międzynarodowym - oceniła agencja.
W ramach szeroko zakrojonego planu promowania "transportu przyszłości" Korea Płd. rozważa rozszerzenie ulg podatkowych dla nabywców aut elektrycznych i zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, a także obniżenie cen wodoru o połowę do 2030 r. - wynika ze wspólnego oświadczenia koreańskich ministrów.
Władze Korei Płd. przewidują, że do 2030 r. samochody elektryczne i wodorowe stanowić będą 33 proc. lokalnej sprzedaży pojazdów (w 2019 r. to ok. 2,6 proc.). Źródło Bloomberga wskazało, że ChRL do 2030 r. chciałaby, by auta elektryczne, hybrydy plug-in i auta wodorowe odpowiadały za 40 proc. wolumenu sprzedaży w kraju.
Rząd Korei Płd. chce także zachęcać operatorów autobusów i ciężarówek do przechodzenia na tzw. pojazdy nowej energii (NEV). Ma się do tego przyczynić rozbudowa sieci stacji ładowania z 5,4 tys. do 15 tys. punktów do 2030 r. Stacji wodorowych ma być 660 - obecnie działa zaledwie nieco ponad 30.
W kwestii pojazdów autonomicznych rząd planuje do 2024 r. wprowadzić prawne regulacje umożliwiające jazdę samochodów bez kierowców po drogach publicznych. Ma to pozwolić na przyspieszenie komercyjnego wprowadzenia w pełni autonomicznych pojazdów o trzy lata - do 2027 r.
Od 2023 r. trwać zaś mają prace nad zasadami bezpieczeństwa i siecią szlaków powietrznych dla latających taksówek, tak by ich komercyjne usługi rozpoczęły się w 2025 r.
Grupa Hyundai Motor ogłosiła, że do 2025 r. zainwestuje w technologię autonomicznej jazdy 41 bln wonów i rozpocząć jej wdrażanie już w pojazdach, które trafią na rynek w 2021 r. Ponadto koncern chce do 2025 r. uwzględnić w swojej ofercie 23 różne modele elektryczne.
W ubiegłym miesiącu Hyundai powołał spółkę joint venture z firmą Aptiv, której celem jest rozpoczęcie usług samojezdnych taksówek w 2022 r. Producent pracuje też nad własnym projektem miejskiej mobilności powietrznej - przypomniał Bloomberg. (PAP)
kso/ mk/
Komentarze