Przejdź do treści
Źródło artykułu

Komisarz Almunia pozytywnie o spotkaniu ws. PLL LOT

W trakcie ostatniego spotkania minister skarbu potwierdził wolę współpracę z KE w sprawie postępowania dotyczącego pomocy dla PLL LOT - ocenił w czwartek komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia.

"To było bardzo dobre spotkanie; sądzę, że to była konstruktywna dyskusja. Współpraca po polskiej stronie w sprawie naszego postępowania dotyczącego restrukturyzacji LOT-u została potwierdzona przez ministra, a to jest zawsze potrzebne, by posunąć do przodu postępowanie i by osiągnąć tak szybko jak to możliwe pozytywne rezultaty" - powiedział Almunia, pytany o jego spotkanie z ministrem skarbu Włodzimierzem Karpińskim, które odbyło się 13 lutego w Brukseli.

Jak dodał komisarz, ze swojej strony wyjaśnił ministrowi sprawy rozważane przez Komisję Europejską w ramach postępowania ws. restrukturyzacji i pomocy dla LOT-u. "Myślę, że (minister) zyskał jasny pogląd, jakie są nasze obawy i jakie są zasady analizowania planu restrukturyzacyjnego (LOT-u) z punktu widzenia pomocy państwa" - powiedział Almunia.

Celem wizyty ministra w Brukseli było nawiązanie relacji na najwyższym szczeblu z Komisją w związku z postępowaniem w sprawie pomocy publicznej dla LOT. Po tym spotkaniu Karpiński powiedział dziennikarzom: "Zdecydowanie jestem pozytywnie nastawiony (...); natomiast cały czas czeka nas ciężka praca; tej pracy i zarząd, i załoga się nie boją. Właściciel, czy główny akcjonariusz (skarb państwa) jest zdeterminowany, by ta firma była rentowna".

Na początku listopada ub.r. KE wszczęła szczegółowe postępowanie, aby ocenić, czy przyznanie PLL LOT w sumie ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jeśli KE nie uzna już udzielonej pomocy państwa za dozwoloną, LOT może być zmuszony do jej zwrócenia.

Niedawno KE opublikowała w dzienniku urzędowym główne elementy i założenia planu restrukturyzacji spółki. Uczestnicy rynku, czyli np. inne linie lotnicze, mają - jak podał Karpiński - czas do 7 marca na zgłaszanie pytań i uwag do dokumentu. Koniec czerwca jest najwcześniejszym możliwym momentem podjęcia decyzji przez KE dotyczącej akceptacji pomocy publicznej.

KE uzasadniała w listopadzie, że uruchomiła dochodzenie ze względu na wątpliwości, czy plan restrukturyzacji LOT-u jest zgodny z wymogami UE, a te wymogi to ponowne usprawnienie firmy, adekwatny udział firmy w kosztach restrukturyzacji i zastosowanie środków, które skompensują zakłócenia konkurencji wynikające z pomocy państwa.

Karpiński bronił planu restrukturyzacji wskazując, że "realizacja działalności (LOT-u) na poziomie operacyjnym pokazuje, że ten plan był realistyczny i że jest realizowany nadmiarowo z punktu widzenia obniżania kosztów i zwiększania przychodów".

W planie restrukturyzacji PLL LOT na koniec tego roku założono zysk z działalności operacyjnej spółki na poziomie 64-78 mln zł, a w 2015 r. 113-137 mln.

W grudniu 2012 roku przewoźnik otrzymał pierwszą transzę pomocy 400 mln zł (ok. 100 mln euro). Komisja Europejska wydała w maju 2013 r. tymczasową zgodę na pożyczkę. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości LOT-u, zakładające m.in. modernizację floty. Plan zakłada także m.in. przekazanie LOT-owi drugiej transzy pomocy na restrukturyzację w wysokości 381 mln zł oraz uzyskanie trwałej rentowności przez spółkę od 2015 r.

Z Brukseli Julita Żylińska (PAP)

jzi/ amac/ ura/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony