Przejdź do treści
Źródło artykułu

KE chce wzmocnić prawa pasażerów linii lotniczych

KE chce wzmocnić prawa pasażerów linii lotniczych. Chodzi m.in. o prawo do informacji, prawo do opieki w sytuacji opóźnienia lub odwołania lotu, czy też o uprawnienia pasażera przy zmianie planu podróży przez przewoźnika.

KE w środę przedstawiła nowe propozycje w tym względzie.

Komisja Europejska poinformowała, że jej propozycje mają rozszerzyć prawa pasażerów linii lotniczych. Zdaniem KE, aby naprawdę mogli oni korzystać z przysługujących im praw, usprawnione zostaną również procedury składania skarg oraz środki egzekwowania prawa.

"Niezwykle istotne jest, aby prawa pasażerów nie istniały tylko na papierze. Wszyscy musimy mieć możliwość odwołania się do nich w momencie, kiedy są nam najbardziej potrzebne, tzn. w przypadku problemów. Wiemy, że prawdziwym priorytetem zablokowanych pasażerów jest jak najszybszy powrót do domu. Dlatego też kładziemy nacisk na zapewnienie informacji, opieki i skutecznej zmiany planu podróży" - powiedział cytowany w komunikacie komisarz UE ds. transportu Siim Kallas.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, obecnie przewoźnik lotniczy ma obowiązek informowania pasażerów o ich prawach, ale nie zawiera wymogów dotyczących informowania o samym zdarzeniu będącym powodem opóźnionego lub odwołanego lotu. Zgodnie z propozycją KE przewoźnik jest zobowiązany do jak najszybszego poinformowania pasażerów o zaistniałej sytuacji, a w każdym przypadku nie później, niż 30 minut po planowanej godzinie rozpoczęcia lotu.

KE doprecyzowuje termin "nadzwyczajne okoliczności", który jest istotny, ponieważ w przypadku ich zaistnienia przewoźnicy nie są zobowiązani do wypłaty pasażerom odszkodowania.

"W propozycji Komisji +nadzwyczajne okoliczności+ określono jako okoliczności, które nie są związane z normalnym prowadzeniem działalności przez danego przewoźnika lotniczego i które pozostają poza jego rzeczywistą kontrolą" - napisano w komunikacie. KE podała przykłady okoliczności, które uznaje się za nadzwyczajne. Chodzi o klęski żywiołowe lub strajki kontrolerów ruchu lotniczego - zdaniem Komisji powinny być one postrzegane jako nadzwyczajne okoliczności. Ale np. problemy techniczne stwierdzone podczas rutynowej kontroli samolotu nie należą do takich okoliczności. Zmiany te zapewnią przewoźnikom lotniczym i pasażerom większą pewność w odniesieniu do obowiązujących przepisów.

Komisja podkreśliła, że obecnie pasażerowie korzystają z prawa do uzyskania pomocy w przypadku opóźnień trwających dwie, trzy lub cztery godziny, w zależności od długości trasy lotu. Przypomniała, że zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie w przypadku opóźnienia trwającego od trzech godzin wzwyż (z wyjątkiem nadzwyczajnych okoliczności).

"Obowiązujące obecnie przepisy dotyczące pomocy mają również domyślnie zastosowanie w odniesieniu do opóźnień z powodu przestoju na płycie, tzn. w sytuacji, gdy pasażerowie oczekują na odlot na pokładzie samolotu. Pomoc ta obejmuje prawo do napojów, posiłków oraz do rezygnacji z lotu po pięciu godzinach. Propozycje KE w wyraźny sposób potwierdzają te prawa i dodatkowo przyznają pasażerom w przypadku trwającego dłużej niż godzinę opóźnienia z powodu przestoju na płycie prawo do ogrzewania lub chłodzenia kabiny pasażerskiej, do korzystania z toalety, do opieki zdrowotnej oraz do wody pitnej" - napisano w komunikacie. Ponadto, aby móc skorzystać z prawa do rezygnacji z lotu, pasażerowie mogą się zwrócić o umożliwienie im opuszczenia samolotu po upływie pięciu godzin.

Komisja doprecyzowuje prawo pasażera w sytuacji, kiedy nie zdążył na drugą część lotu łączonego. "Za kwestię priorytetową uznaje się prawo do opieki. Prawo to nie jest już uzależnione od długości lotu, lecz zawsze ma zastosowanie po dwóch godzinach" - proponuje KE.

KE chce, by w przypadku, gdy przewoźnik lotniczy nie może zagwarantować zmiany planu podróży w ramach własnych lotów w ciągu 12 godzin, aby umożliwił pasażerowi lot wykonywany m.in. przez inną linię lotniczą.

Komisja proponuje, by linie lotnicze wprowadziły przejrzyste procedury rozpatrywania skarg (formularz internetowy, adres e-mail) oraz by były one również zobowiązane do udzielenia pasażerom odpowiedzi w określonym terminie (tydzień na potwierdzenie otrzymania skargi i dwa miesiące na udzielenie oficjalnej odpowiedzi). (PAP)

aop/ mki/ jra/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony