Przejdź do treści
Źródło artykułu

Usterka steru jedną z przyczyn katastrofy A320 AirAsia

Usterka systemu kontroli steru kierunku i reakcja na nią pilotów doprowadziły do zeszłorocznej katastrofy A320 (znaki rejestracyjne PK-AXC) należącego do malezyjskich linii lotniczych AirAsia.

Samolot zniknął z ekranów radarów podczas lotu QZ 8501 z Surabaya w Indonezji do Singapuru. Na jego pokładzie znajdowało 162 osoby, w tym 157 obywateli Indonezji, 3 Korei Południowej, 1 Malezji i 1 Singapuru. Wszyscy zginęli.

Zespół badający przyczyny katastrofy samolotu doszedł do takich wniosków po analizie zapisów rejestratora lotu. Pokazały one, że piloci mieli problemy z systemem sterowania podczas lotu. Zapisy wskazują, że piloci próbowali reagować na tę awarię, jednak ster kierunku się zablokował i w konsekwencji samolot spadł do Morza Jawajskiego.

Indonezyjscy śledczy zwracają uwagę, że w maszynie A320 linii AirAsia odnotowano 23 problemy z systemem kontroli steru kierunku w ciągu 12 miesięcy przed zdarzeniem. Jednocześnie dodali, że na katastrofę nie miała wpływu zła pogoda.

Dodatkowo odkryto, że niedługo przed awarią doszło do uruchomienia wyłącznika instalacyjnego, który jest elementem systemu elektrycznego samolotu.

"Wskazania sugerują, że został uruchomiony" - powiedział agencji Reutera jeden ze śledczych Nurcahyo Utomo odnosząc się do urządzenia, które odpowiada za przerywanie ciągłości obwodu, w przypadku wykrycia nieprawidłowych wartości prądu. Zwrócił jednak uwagę, że takie zapisy odczytano z rejestratorów lotu samolotu AirAsia, jednak nie ma bezpośredniego dowodu, że do takiego zdarzenia rzeczywiście doszło.

Należący do taniego przewoźnika AirAsia Airbus A320-200 ze 162 osobami na pokładzie w niedzielę 28 grudnia 2014 roku runął do Morza Jawajskiego podczas lotu z indonezyjskiego miasta Surabaja do Singapuru.

Podczas tamtego lotu pilot za zgodą kontrolerów ruchu powietrznego zmienił kurs, żeby ominąć front burzowy. Wkrótce potem zwrócił się o zgodę na zwiększenie wysokości do 38 tysięcy stóp (ponad 11 580 metrów). Zgody tej nie otrzymał od razu, ponieważ w pobliżu leciały na tym pułapie inne maszyny. Gdy kilka minut później kontrola lotów zezwoliła mu na zwiększenie wysokości najpierw do 34 tys. stóp (ponad 10 360 metrów), pilot już nie odpowiedział. 


Pełny raport z katastrofy A320 AirAsia dostępny jest tutaj


Czytaj również:
Ocena warunków meteorologicznych lotu QZ8501 Air Asia
Służby ratownicze odnalazły ogon samolotu - katastrofa A320 AirAsia - aktualizacja

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony