Przejdź do treści
Źródło artykułu

Francja: piloci Air France odrzucają propozycje kierownictwa firmy

Główny związek zawodowy pilotów linii lotniczych Air France, SNPL AF Alpa, odrzucił w poniedziałek propozycję dyrekcji firmy o zawieszeniu do końca roku projektu rozbudowy taniego przewoźnika Transavia w zamian za zakończenie strajku.

Zaoferowany przez prezesa Air France KLM Alexandre'a de Juniaca kompromis syndykat nazwał w swym komunikacie "ostateczną prowokacją". Uznał propozycję "za nic więcej, jak tylko zasłonę dymną", która nie rozwiązuje żadnego problemu i nie daje protestującym żadnych nowych gwarancji.

Jak podaje agencja AP, zdaniem SNPL AF Alpa linie Air France nie zrezygnowały z planów korzystania z usług zewnętrznych i przeniesienia miejsc pracy do krajów o niższych kosztach zatrudnienia.

De Juniac oświadczył, że Air France są gotowe zawiesić do końca roku projekt rozbudowy taniego przewoźnika Transavia, aby uzyskać czas na rozmowy ze strajkującymi od tygodnia pilotami. "Proponujemy zawiesić do końca roku projekt tworzenia linii Transavia w Europie poza Francją i Holandią. Da nam to czas na szczegółowe rozmowy w sprawie tego przedsięwzięcia i wypracowanie ze związkami koniecznych gwarancji" - cytował jego słowa dziennik "Le Monde".

Prezes Air France KLM zastrzegł jednak, że nie chodzi o rezygnację z projektu, który ma pomóc firmie w konkurowaniu z tanimi przewoźnikami, a jedynie odłożenie w czasie jego realizacji. Według de Juniaca dyrekcja ma później przedstawić swój pomysł na "wyjście z kryzysu".

Piloci Air France strajkują od 15 września. Zaplanowany początkowo na tydzień strajk został przedłużony do piątku, 26 września. Akcja kosztuje firmę 10-15 mln euro dziennie. Dotychczas strajk uziemił ponad połowę floty francuskiego przewoźnika; w poniedziałek zapewniono wykonanie ok. 41 proc. rejsów.

Piloci nie zgadzają się na zapowiadane cięcia w wydatkach firmy, które - zdaniem dyrekcji - miałyby doprowadzić do odzyskania przez Air France części rynku utraconego na rzecz tanich przewoźników oraz linii lotniczych z państw Zatoki Perskiej.

W tym celu zarząd Air France chce utworzyć spółkę córkę Transavia France, która przejęłaby loty krótko- i średniodystansowe. Szacowane roczne oszczędności z tego posunięcia miałyby wynieść ponad miliard euro. (PAP)

zab/ ap/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony