Firma Xeos wmurowała kamień węgielny pod budowę zakładu w Środzie Śląskiej
Xeos, spółka joint venture zawiązana przez GE Aviation i Lufthansa Technik, wmurowała kamień węgielny pod budowę zakładu w Środzie Śląskiej (Dolnośląskie). Zakład, który ma ruszyć w 2019 r., będzie serwisował dwa modele silników lotniczych. Wartość inwestycji to 250 mln euro.
Xeos w sierpniu tego roku podpisał z firmą Budimex kontrakt na budowę fabryki serwisowania silników lotniczych.
Inwestycja w Środzie Śląskiej będzie przebiegać dwuetapowo. W ciągu pierwszych dwóch lat powstaną główne budynki biurowe i techniczno-operacyjne. Wówczas też, w pierwszym kwartale 2019 r., rozpocznie pracę centrum serwisowania i naprawy silników. Drugie etap, który ma się zakończyć w 2020 r., to budowa specjalistycznej komory do testowania silników samolotowych.
W środę na konferencji prasowej dyrektor zarządzający Xeos Thomas Boettger podkreślił, że 35 proc. zainwestowanej kwoty, czyli ponad 70 mln euro zostanie wydanych wyłącznie w Polsce.
„Sama budowa obiektów pochłonie 45 mln euro. Chcemy być aktywni w Polsce, inwestować i rozwijać swoją działalność. Sprowadzamy z zagranicy tylko takie technologie, których nie możemy uzyskać na miejscu” – dodał.
Silnik GEnx-2B (fot. geaviation.com)
Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnX 2B, a w kolejnych latach również typu GE 9X, stosowanych w samolotach Boeing 747-8 oraz 777-X. Aktualnie w komercyjnym użyciu działa ponad 500 silników GEnX 2B. Od 2021 roku do zakładu trafiać będą też silniki GE 9X. Choć formalny proces ich certyfikacji zakończy się w 2018 roku, to operatorzy z całego świata zamówili już ponad 700 sztuk.
Budimex zamierza zrealizować projekt w ciągu 15 miesięcy. Jak podano, by uniknąć podtopień, wybudowano specjalny zbiornik retencyjny do grodzenia wody z deszczu. Na placu budowlanym w szczytowym okresie będzie pracować ponad 400 specjalistów z pięciu krajów.
Projekt zakładu w Środzie Śląskiej (fot. xeos.aero/pl)
W zakładzie Xeos pracę znajdzie 600 osób. Firma chce zainwestować w szkolenie kadry 60 mln zł. Część z tych pieniędzy została przeznaczona na budowę Specjalistycznego Centrum Szkoleniowego, które powstanie we Wrocławiu.
Dyrektor operacyjny Stefan Schmuck powiedział, że rynek pracy bardzo pozytywnie zareagował na ofertę zatrudnienia i szkolenia. "Otrzymaliśmy wiele zgłoszeń nie tylko od Polaków. Jestem pewny, że zapamiętamy ten dzień jako ważny nie tylko dla naszej firmy, ale dla całego rynku lotniczego" – powiedział.
Komentarze