Eurolot w tym roku ma otrzymać osiem samolotów Bombardier
Eurolot w tym roku ma otrzymać osiem samolotów Bombardier najnowszej generacji Q400, pierwszy z nich w rejs z pasażerami ma polecieć w maju - poinformował prezes Eurolotu Mariusz Dąbrowski. Przewoźnik chce kupić kolejnych 12 maszyn tego typu.
"W tym roku we flocie Eurolotu pojawi się osiem Bombardierów Q400 NextGen. Trzy przylecą do Polski w kwietniu, jeden w maju, kolejne trzy w lipcu i ostatni w sierpniu" - powiedział w środę na konferencji prasowej Dąbrowski. Dodał, że linia ma także opcję dodatkową na zakup kolejnych 12 samolotów tego typu.
We wtorek rzeczniczka resortu skarbu Magdalena Kobos poinformowała PAP, że Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy wyraziło zgodę na zakup Bombardierów. Wcześniej na swojej stronie internetowej MSP poinformowało, że zarząd Eurolotu podjął decyzję o wyborze nowego samolotu Bombardier Q400, produkowanego przez Kanadyjczyków.
"Negocjacje w sprawie zakupu Bombardierów były długie i trudne. Wybór typu samolotu był konsultowany we współpracy z naszym największym klientem i partnerem biznesowym, czyli PLL LOT" - powiedział Dąbrowski. Dodał, że umowa na zakup samolotów ma być podpisana w ciągu najbliższych dni.
"Chcemy rozwijać naszą linię, siatkę połączeń regionalnych i wykonywać rejsy na tych połączeniach nowymi i nowoczesnymi samolotami. Wybrany samolot ma doskonałą elastyczność operacyjną, która jest absolutnie niezbędna na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Bombardier Q400 NextGen stwarza nam szansę rozwoju" - powiedział Dąbrowski. Pytany o samoloty typu ATR, które są obecnie użytkowane we flocie, odparł, że "nie jest powiedziane, iż w przyszłym roku ATR-y znikną z Eurolotu". "A kiedy znikną - zdecyduje o tym rynek" - powiedział.
Wyjaśnił, że Eurolot będzie latał nowymi samolotami zarówno w ramach własnej siatki połączeń (np. Gdańsk-Kraków, Gdańsk-Wrocław, Kraków-Poznań), jak i na rejsach wykonywanych dla PLL LOT.
Pytany o wartość kontraktu, nie ujawnił ceny zakupu samolotów. "Jeśli chodzi o finansowanie tego kontraktu, będzie to leasing oraz kwota z działalności komercyjnej" - powiedział.
Dąbrowski poinformował, że Eurolot w ub.r. przewiózł w ramach własnych połączeń ok. 50 tys. pasażerów. Najbardziej popularną trasą wśród podróżnych był Kraków-Gdańsk, gdzie w sezonie letnim frekwencja często wynosiła 100 proc. Na innych trasach ok. 70 proc.
"W tym roku chcemy zwiększyć liczbę połączeń na trasach z Krakowa do: Gdańska, Poznania i Szczecina. Chcemy uruchomić dodatkowe połączenie na czas Euro 2012. Jeszcze przed mistrzostwami regularne rejsy z Wrocławia do Lwowa, a w dniu meczu uruchomimy połączenie Gdańsk-Poznań. Planujemy od sezonu letniego otworzyć zagraniczne połączenia z portów regionalnych np. Kraków-Lwów" - powiedział prezes spółki. Dodał, że w tym roku przewoźnik chce przewieźć 100 tys. pasażerów. Pytany o prognozę finansową, odparł, że jest ona "dodatnia".
Eurolot jest spółką wyodrębnioną z grupy kapitałowej PLL LOT. Akcjonariuszami Eurolotu są: Skarb Państwa, który posiada 62 proc. udziałów oraz PLL LOT - 38 proc. W składzie rady nadzorczej Eurolotu jest członek zarządu PLL LOT.
Samolot Q400 ma prędkość przelotową ok 670 km/h, ma mniejszą niż odrzutowce emisję spalin. Natężenie hałasu emitowane przez Q400 NextGen jest o ok. 15 decybeli niższe niż wymagają tego rygorystyczne przepisy ICAO. W zamówionej przez Eurolot wersji będzie 78 foteli, maszyna będzie miała też nowe barwy wraz z nowym logo Eurolotu. Żywotność samolotu określana jest na poziomie 67 tys. godzin lub 80 tys. cykli startów i lądowań. Samoloty Q400 oraz Q400 NextGen wykorzystywane są przez ponad 40 użytkowników na całym świecie.
Eurolot posiada 14 turbośmigłowych samolotów krótkiego zasięgu typu ATR42-500 i ATR72-202 oraz 3 turboodrzutowe samoloty średniego zasięgu typu Embraer 175. Embraery 175 Eurolotu obsługują siatkę połączeń Polskich Linii Lotniczych LOT. Pozostałe samoloty latają w barwach Eurolotu na trasach krajowych i zagranicznych. (PAP)
aop/ drag/ jra/
Komentarze