Przejdź do treści
Źródło artykułu

Eurolot poprawia wyniki finansowe, ale wciąż jest na minusie

Linia lotnicza Eurolot po dziewięciu miesiącach tego roku uzyskała 9,7 mln zł straty ze swojej działalności podstawowej, czyli przewozu pasażerów - poinformował prezes spółki Mariusz Dąbrowski. W analogicznym okresie 2012 r. było to 31,2 mln zł straty.

Działający od 1996 r. Eurolot jest spółką Skarbu Państwa. Linia na początku swojej działalności wykonywała jedynie rejsy dla PLL LOT, a od lipca 2011 r. rozpoczęła również własne operacje lotnicze pomiędzy głównymi portami regionalnymi w Polsce. Od 2012 r. przewoźnik oferuje bezpośrednie połączenia z Polski do Chorwacji, Austrii, Szwajcarii, Holandii, Włoch i Francji.

"Za trzeci kwartał tego roku uzyskaliśmy zysk operacyjny, czyli z naszej działalności podstawowej, w wysokości 2,2 mln zł i jest to wynik o 19,8 mln lepszy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego" - powiedział w poniedziałek dziennikarzom Dąbrowski. Na koniec roku Eurolot prognozuje stratę w wysokości 13 mln zł. Przyszły rok firma planuje zamknąć wynikiem "jeszcze poniżej zera, ale blisko zera" - dodał.

Spółka nie podała jeszcze ostatecznych wyników finansowych za ubiegły rok; trwa audyt sprawozdania finansowego. Prezes firmy szacuje, że w 2012 rok strata mogła sięgnąć ok. 170 mln zł. "Wpływ na taki wynik miały jednorazowe odpisy utraty wartości aktywów w wysokości ponad 130 mln zł. Bez tych nadzwyczajnych zdarzeń wynik netto kształtowałby się na poziomie minus 37 mln zł" - powiedział.

Przychody ze sprzedaży za trzeci kwartał wzrosły o 17 proc., zaś koszty spadły o 13 proc. Za dziewięć miesięcy przychody ze sprzedaży wzrosły o ponad 23 proc., natomiast koszty zwiększyły się o niecałe 8 proc. Zgodnie z prognozą na ten rok przychody mają wynieść 250 mln zł.

Na ubiegłoroczny wynik spółki wypływ miała również wymiana floty. Eurolot pozbywa się wszystkich 11 samolotów ATR. W ubiegłym roku spółka odebrała osiem Bombardierów Q400 NextGen, a do końca roku liczba ta ma się zwiększyć do 11. "Z powodu utrzymywania dwóch flot, czyli ATR-ów i Q400, mieliśmy cały czas dodatkowe koszty, które obciążały nasze wyniki" - tłumaczył szef spółki.

Sześć bombardierów - zgodnie z umową - będzie do końca stycznia 2014 r. wykonywać krajowe połączenia dla PLL LOT. Prezes powiedział, że do końca listopada chce "pozamykać pewne kwestie", w tym dotyczące ewentualnego przedłużenia umowy z PLL LOT.

Dąbrowski podkreślił, że szansą na poprawę wyników jest rozszerzenie działalności spółki w portach regionalnych. Przypomniał, że rośnie zainteresowanie połączeniami z samodzielnej siatki Eurolotu np. na trasach Gdańsk-Amsterdam, Kraków-Zurich czy Rzeszów-Paryż. Z danych przewoźnika wynika, że od początku roku do końca września br. przewiózł on ponad 145 tys. pasażerów.

Eurolot zatrudnia 310 osób. Oprócz ATR-ów i bombardierów, firma ma w swojej flocie także trzy turboodrzutowe samoloty średniego zasięgu typu Embraer 175. (PAP)

aop/ pad/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony