Przejdź do treści
Źródło artykułu

Dziesięć dni do Euro

Na 10 dni do Euro lotniska w miastach - gospodarzach mistrzostw są gotowe do przyjęcia kibiców.

Lotnisko Chopina w Warszawie do obsługi większej liczby osób nie wybuduje specjalnej infrastruktury; wykorzysta tę, którą ma. Władze lotniska zdecydowały, że w czasie Euro ponownie otworzą zamknięty w 2009 r. terminal Etiuda, który wcześniej obsługiwał pasażerów tanich linii lotniczych. Pozostały w nim odpowiednie instalacje, których nie zdemontowano, a które na Euro zostaną wykorzystane.

Jak powiedział PAP rzecznik Lotniska Chopina Przemysław Przybylski, dawny terminal Etiuda jest już gotowy na przyjęcie kibiców. Zamontowane są m.in. bramki do kontroli bezpieczeństwa i stanowiska odprawy kibica.

"Dawny terminal Etiuda będzie nazwany +strefą F+. Będą w nim odprawiane tylko zorganizowane grupy kibiców, a jeżeli główny terminal będzie miał zbyt wielu pasażerów czekających na odprawę, będzie przyjmował pojedynczych fanów piłki nożnej" - powiedział Przybylski.

Na parkingu obok dawnej Etiudy jest przygotowywana tymczasowa poczekalnia przedodlotowa. "Miejsce to zostało już oczyszczone. 2 czerwca organizujemy tam piknik +Otwarte lotnisko+, gdzie rozstawione zostaną namioty oraz stanowiska gastronomiczne, które pozostaną już na Euro. Po pikniku ustawione zostaną ekrany, na których będą wyświetlane informacje o planowanym czasie odlotu samolotu i konieczności udania się do odprawy" - powiedział. Dodał, że w poczekalni może oczekiwać na samoloty do 3 tys. osób jednocześnie.

Trwają końcowe przeróbki w nowym terminalu. Chodzi m.in. o zwiększenie liczby stanowisk kontroli bezpieczeństwa, a także powiększenie tej części, w której pasażerowie oczekują w kolejce do kontroli. 1 czerwca ruszy rozkładowe połączenie kolejowe z centrum miasta na lotnisko.

W czasie mistrzostw na lotnisku kibicom będzie pomocą służyć 80 wolontariuszy. Będą oni informować m.in. o tym, jak się dostać z lotniska do centrum miasta, wskazywać, gdzie są przystanki autobusowe.

Władze lotniska zapewniają, że będzie ono mogło przyjąć dziennie nawet 30 tys. kibiców plus ruch niezwiązany z Euro.

Do przyjęcia kibiców gotowy jest Port Lotniczy we Wrocławiu. W marcu oddano do użytku drugi terminal lotniska. Przepustowość pasa startowego, dzięki zrealizowanej inwestycji i budowie nowego radaru, wzrosła ponaddwukrotnie. Jak zapewniają władze lotniska infrastruktura i służby są w stanie w ciągu godziny obsłużyć 4 tys. pasażerów. Lotnisko spodziewa się, że najwięcej zorganizowanych grup i prywatnych osób przyleci prywatnymi maszynami z Rosji. Na drugim miejscu będą Grecy, a na trzecim Czesi. Natomiast dla najważniejszych gości została przygotowana specjalna strefa, dedykowany personel i osobna odprawa.

Na obsługę kibiców gotowy jest także Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. W marcu oddano nowy terminal pasażerski - jeden z najnowocześniejszych obiektów lotniskowych w Polsce. Dzięki niemu port w Gdańsku będzie mógł obsłużyć 5 mln pasażerów rocznie; dwukrotnie więcej niż dotychczas. Terminal ma trzy kondygnacje nadziemne i jedną podziemną. Wcześniej oddano do użytku m.in. drogę kołowania, płytę postojową i stanowiska do odladzania samolotów.

W Porcie Lotniczym Poznań-Ławica w maju oddano do eksploatacji nowo wybudowaną drogę kołowania oraz rozbudowane płyty postojowe dla samolotów. Zakończono rozbudowę płaszczyzn lotniskowych obejmujących równoległą drogę kołowania, która przebiega wzdłuż pasa startowego na całej długości 2,5 km i jest z nim połączona dwoma tzw. ścieżkami szybkiego zjazdu oraz dodatkową drogą kołowania. Realizacja tego zadania zwiększa przepustowość portu. Użytkowanie drogi kołowania zapewni możliwości realizacji do 30 operacji na godzinę. Ponadto w porcie rozbudowano płytę postojową mieszczącą do sześciu samolotów typu Airbus A320 lub Boeing 737.

Od końca marca pozwolenie na użytkowanie ma nowo wybudowany terminal pasażerski, mieszczący strefę przylotów. Jak podkreślają przedstawiciele lotniska, realizacja inwestycji pozwoli na przyjęcie i sprawną obsługę ruchu pasażerskiego w trakcie Euro 2012. Obecnie w Poznaniu odprawianych jest ok. 1,5 mln pasażerów rocznie, w przyszłości port lotniczy obsłuży rocznie trzymilionowy ruch pasażerski.

Oprócz lotnisk w miastach - gospodarzach obsługę ruchu lotniczego podczas mistrzostw zapewnią lotniska wspomagające. Dla Warszawy będzie to Łódź Lublinek oraz Modlin, dla Poznania - Zielona Góra Babimost, dla Wrocławia - Katowice Pyrzowice. W przypadku Gdańska będzie to Bydgoszcz. Lotnisko w Krakowie będzie miało również istotne znaczenie podczas turnieju w związku z wyborem Krakowa na centrum pobytowe dla drużyn angielskiej, włoskiej i holenderskiej. Wyznaczone lotniska wspomagające dla lotnisk głównych będą przyjmować samoloty z kibicami oraz pełnić funkcję parkingu dla samolotów, które przywiozą pasażerów na lotnisko główne, ale nie będą tam mogły na nich czekać.

Na czas Euro Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przygotowała nową organizację przestrzeni powietrznej, dzięki której obsłuży wzmożony ruch lotniczy. Chodzi o to, aby oddzielić ruch związany z mistrzostwami od pozostałego. Ponadto na lotniskach w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu na Euro uruchomione zostaną dodatkowe stanowiska pracy kontrolerów naziemnego ruchu lotniczego.

Urząd Lotnictwa Cywilnego zdecydował o wprowadzeniu na czas Euro w miastach, gdzie mają się odbywać mecze, koordynacji rozkładów lotów. Ma to m.in. usprawnić płynność ruchu lotniczego w trakcie mistrzostw. Koordynacja rozkładu lotów w portach lotniczych w Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku, będzie obowiązywać przejściowo, czyli od 1 czerwca do 8 lipca 2012 roku. Na Lotnisku Chopina w Warszawie, ze względu na specyfikę i rolę tego portu lotniczego, koordynacja została od 25 marca br. wprowadzona na stałe.(PAP)

her/ aop/ woj/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony