Dolnośląskie: pierwsze loty polskiego odrzutowca Flaris Lar 1
Jak podano, celem przeprowadzonych testów było wypracowanie optymalnej konfiguracji startu i lądowania oraz sprawdzenie skuteczności układu sterowania i stateczności płatowca.
"Samolot wykonał dwadzieścia sześć trudnych podlotów (tzw. starto-lądowań) nad pasem lotniska Babimost w Zielonej Górze w zmiennych warunkach atmosferycznych. Tego dnia, 5 kwietnia br., wiatr był niespodziewanie porywisty, prostopadły do pasa. Potwierdziło to tym samym skuteczność sterów zarówno podczas rozbiegu, startu, wznoszenia, zniżania i lądowania" - napisano w przesłanym PAP komunikacie.
"Była to trudna próba samolotu oraz całego zespołu Flaris Team. Trudność polega na tym, że Flaris Lar 1 nie ma wzorca. Jest samolotem o nowatorskiej konfiguracji płatowca. Niespotykaną przewagą Flaris Lar 1 jest możliwość operowania z krótkich słabo przygotowanych lądowisk trawiastych" - powiedział cytowany w komunikacie dyrektor programowy Flaris, mgr inż. Rafał Ładziński.
Planowany zasięg samolotu wynosi ponad 3 tys. km. Samolot został wyposażony w nowatorski ratunkowy system dla całego samolotu i załogi, wyznaczając tym samym nowe standardy bezpieczeństwa podróżowania osób.
"Cena zakupu i eksploatacji Flaris Lar 1 wyniesie jedną czwartą ceny oferowanych na rynku lekkich odrzutowców klasy Light Jet LJ" - zapewnił Ładziński.
Jak podano, Flaris Lar 1 jest najbardziej ekonomicznym na świecie, dyspozycyjnym samolotem, który tworzy nową klasę High Speed Presonal Jet (HPJ). To jednosilnikowy samolot odrzutowy o kompozytowej konstrukcji. Samolot jest napędzany silnikiem WILLIAMS FJ33-5A.
Zdaniem jego twórców tworzy nową kategorię małych odrzutowców dyspozycyjnych, idealnych do szybkiego przemieszczania się w dowolnym celu. Łączy przeciwstawne cechy: łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca: prędkością i zasięgiem. Może lecieć z prędkością 700 km/h na pułapie 14 tys. metrów.
Konstruktorem odrzutowca jest jeleniogórski przedsiębiorca Rafał Ładziński, który chce produkować tę maszynę w swojej firmie Metal-Master. Prace nad Flarisem Lar 1 trwają od 2009 r.
Założona przez Sylwię i Rafała Ładzińskich w 2000 roku w Podgórzynie koło Jeleniej Góry (woj. dolnośląskie) firma Metal-Master jest również producentem maszyn i urządzeń technologicznych dla przemysłu samochodowego. (PAP)
autor: Roman Skiba
ros/ skr/
Komentarze