Częstochowa: mistrzostwa Europy Modeli Latających na Uwięzi
Wyniki przekazała PAP rzeczniczka zawodów Wioletta Gradek-Konieczna.
W konkurencji prędkościowej F2A najlepszy okazał się Ken Morrissen z Wielkiej Brytanii, który w Częstochowie czterokrotnie przebijał swoje kolejne rekordy. Podczas piątkowych finałów jego model osiągnął ostatecznie prędkość 307,4 km/h. Kolejne miejsca zajęli Sandor Kalmar z Węgier i Paul Eisner z Wielkiej Brytanii.
W konkurencji akrobatycznej F2B zwyciężył Słowak Igor Burger, drugi był obrońca tytułu mistrza Europy Niemiec Richard Kornmeier, a trzeci Czech Jirzi Vejmola.
W klasie F2C, czyli równoczesnych wyścigach, pierwsze miejsca ex aequo zajęły dwie drużyny: francuska Pascala i Georgesa Surugue oraz rosyjska Siergieja Andrejewa i Olega Worobiewa; trzecie miejsce zajęli Thierry Ougen i Roland Surugue z Francji.
W konkurencji walk powietrznych F2D trzy pierwsze miejsca zajęli Rosjanie: kolejno Paweł Eraklincew, Iwan Pomogałow i Andriej Belajew.
Klasa F2, w której rozgrywano mistrzostwa, to modele latające sterowane aerodynamicznie za pomocą usterzenia. Zawodnicy pilotują je z ziemi używając przymocowanych do nich dwóch specjalnych nierozciągających się linek. Modele latają po kręgu.
W kategorii F2A piloci rywalizują o osiągnięcie jak największych prędkości na dystansie lotu po kręgu ograniczonym do 1 kilometra. Przy pojemności skokowej silników ograniczonej do 2,5 cm sześc. modele osiągają prędkości nawet ponad 300 km/h.
W ramach F2B latające z dużą prędkością modele w ciągu siedmiu minut od startu do lądowania muszą wykonać w powietrzu określony program obowiązkowych figur, m.in. pętle, kwadraty, trójkąty, ósemki. Figury kończą się lotem poziomym na wysokości około 1,5 metra. Jakość przelotów oceniają sędziowie.
W konkurencji F2C w jednym kręgu jednocześnie startują trzy dwuosobowe zespoły – pilotów i mechaników. Piloci muszą dwa razy wylądować i wystartować, a mechanicy dwa razy zatankować paliwo i uruchomić silnik. Modele osiągają prędkości rzędu 200 km/h - ścigają się, który pierwszy osiągnie dystans 10 km (100 okrążeń kręgu).
W kategorii F2D zespoły pilotów i mechaników obsługują zwrotne modele z przymocowanymi do ogona niespełna trzymetrowymi wstęgami. Zadanie polega na ścięciu śmigłem lub skrzydłem wstęgi konkurenta. W czasie walk modele często się zderzają lub rozbijają, dlatego każda z ekip ma do dyspozycji jeden model zapasowy.
Konkurencje F2A, F2B i F2C rozgrywano na stadionie miejskim Arena Częstochowa, gdzie na co dzień odbywają się m.in. zawody żużlowe. Konkurencję F2D rozstrzygnięto na lotnisku Aeroklubu Częstochowskiego w podczęstochowskich Rudnikach. W mistrzostwach wystartowało ok. 300 zawodników z 26 krajów.
Modelarska rywalizacja w Częstochowie odbywała się od 21 lipca, kiedy rozpoczęły się tam dwudniowe zawody z cyklu Pucharu Świata w konkurencjach F2A i F2C. Mistrzostwa Europy oficjalnie rozpoczęto w niedzielę, 24 lipca. Od wtorku do czwartku odbywały się loty eliminacyjne, w piątek rozstrzygnięto zawody w finałach.
Mistrzostwa Europy oraz mistrzostwa świata w modelarstwie lotniczym są rozgrywane na przemian co dwa lata. Ostatnie mistrzostwa Europy w klasie F2 odbyły się w Serbii w 2009 r. Częstochowa gościła już mistrzostwa Europy - w 1980 r. Wówczas przy Stadionie Miejskim powstały specjalne kręgi modelarskie.(PAP)
mtb/ gma/
Komentarze