Przejdź do treści
Źródło artykułu

Częstochowa: mistrzostwa Europy Modeli Latających na Uwięzi

Mistrzostwa Europy Modeli Latających na Uwięzi zakończyły się w piątek wieczorem w Częstochowie. Podczas imprezy m.in. ustanowiono nowy rekord świata w prędkości lotu modelu klasy F2A.

Wyniki przekazała PAP rzeczniczka zawodów Wioletta Gradek-Konieczna.

W konkurencji prędkościowej F2A najlepszy okazał się Ken Morrissen z Wielkiej Brytanii, który w Częstochowie czterokrotnie przebijał swoje kolejne rekordy. Podczas piątkowych finałów jego model osiągnął ostatecznie prędkość 307,4 km/h. Kolejne miejsca zajęli Sandor Kalmar z Węgier i Paul Eisner z Wielkiej Brytanii.

W konkurencji akrobatycznej F2B zwyciężył Słowak Igor Burger, drugi był obrońca tytułu mistrza Europy Niemiec Richard Kornmeier, a trzeci Czech Jirzi Vejmola.

W klasie F2C, czyli równoczesnych wyścigach, pierwsze miejsca ex aequo zajęły dwie drużyny: francuska Pascala i Georgesa Surugue oraz rosyjska Siergieja Andrejewa i Olega Worobiewa; trzecie miejsce zajęli Thierry Ougen i Roland Surugue z Francji.

W konkurencji walk powietrznych F2D trzy pierwsze miejsca zajęli Rosjanie: kolejno Paweł Eraklincew, Iwan Pomogałow i Andriej Belajew.

Klasa F2, w której rozgrywano mistrzostwa, to modele latające sterowane aerodynamicznie za pomocą usterzenia. Zawodnicy pilotują je z ziemi używając przymocowanych do nich dwóch specjalnych nierozciągających się linek. Modele latają po kręgu.

W kategorii F2A piloci rywalizują o osiągnięcie jak największych prędkości na dystansie lotu po kręgu ograniczonym do 1 kilometra. Przy pojemności skokowej silników ograniczonej do 2,5 cm sześc. modele osiągają prędkości nawet ponad 300 km/h.

W ramach F2B latające z dużą prędkością modele w ciągu siedmiu minut od startu do lądowania muszą wykonać w powietrzu określony program obowiązkowych figur, m.in. pętle, kwadraty, trójkąty, ósemki. Figury kończą się lotem poziomym na wysokości około 1,5 metra. Jakość przelotów oceniają sędziowie.

W konkurencji F2C w jednym kręgu jednocześnie startują trzy dwuosobowe zespoły – pilotów i mechaników. Piloci muszą dwa razy wylądować i wystartować, a mechanicy dwa razy zatankować paliwo i uruchomić silnik. Modele osiągają prędkości rzędu 200 km/h - ścigają się, który pierwszy osiągnie dystans 10 km (100 okrążeń kręgu).

W kategorii F2D zespoły pilotów i mechaników obsługują zwrotne modele z przymocowanymi do ogona niespełna trzymetrowymi wstęgami. Zadanie polega na ścięciu śmigłem lub skrzydłem wstęgi konkurenta. W czasie walk modele często się zderzają lub rozbijają, dlatego każda z ekip ma do dyspozycji jeden model zapasowy.

Konkurencje F2A, F2B i F2C rozgrywano na stadionie miejskim Arena Częstochowa, gdzie na co dzień odbywają się m.in. zawody żużlowe. Konkurencję F2D rozstrzygnięto na lotnisku Aeroklubu Częstochowskiego w podczęstochowskich Rudnikach. W mistrzostwach wystartowało ok. 300 zawodników z 26 krajów.

Modelarska rywalizacja w Częstochowie odbywała się od 21 lipca, kiedy rozpoczęły się tam dwudniowe zawody z cyklu Pucharu Świata w konkurencjach F2A i F2C. Mistrzostwa Europy oficjalnie rozpoczęto w niedzielę, 24 lipca. Od wtorku do czwartku odbywały się loty eliminacyjne, w piątek rozstrzygnięto zawody w finałach.

Mistrzostwa Europy oraz mistrzostwa świata w modelarstwie lotniczym są rozgrywane na przemian co dwa lata. Ostatnie mistrzostwa Europy w klasie F2 odbyły się w Serbii w 2009 r. Częstochowa gościła już mistrzostwa Europy - w 1980 r. Wówczas przy Stadionie Miejskim powstały specjalne kręgi modelarskie.(PAP)

mtb/ gma/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony