Czechy i Irlandia zamawiają samoloty, w części produkowane w Polsce
Czechy i Irlandia zamówiły po dwa wojskowe samoloty C295 – poinformowała w poniedziałek firma Airbus. Maszyny wchodzące w skład sił zbrojnych Czech są serwisowane w PZL Warszawa-Okęcie należących do grupy Airbus. Tu odbywa się też część produkcji samolotów tego typu.
Jak podał producent, Siły Powietrzne Republiki Czeskiej zawarły z firmą Airbus kontrakt na dostawę kolejnych dwóch samolotów C295. Maszyny w wariancie transportowym, wyposażone w winglety, będą dostarczone w pierwszej połowie 2021 r.
Flota czeskich C295 zwiększy się tym samym do sześciu maszyn. Wraz z umową zakupu Czesi zawarli z firmą Airbus dodatkową umowę przewidującą modernizację czterech już posiadanych samolotów C295.
Również Irlandzki Departament Obrony ogłosił w poniedziałek zamówienie pary średnich transportowców C295 w wersji samolotu rozpoznania morskiego.
C295 Irlandzkiego Korpusu Lotniczego (fot. Airbus Defence and Space)
Irlandzki Korpus Lotniczy (Irish Air Corps) stanie się 33. użytkownikiem C295 na świecie. Oba zakontraktowane samoloty zostaną wyposażone w zintegrowany taktyczny system zarządzania misją (Fully Integrated Tactical System – FITS). Otrzymają też nową awionikę.
Liczba zamówionych dotąd samolotów C295 – znanych wcześniej jako CASA C-295M i opracowanych w hiszpańskich zakładach należących do grupy Airbus – wynosi 214. Polska była pierwszym użytkownikiem tych maszyn po Hiszpanii. Obecnie polskie Siły Powietrzne posiadają 16 samolotów tego typu.
Centrum serwisowe tych maszyn działa w PZL Warszawa-Okęcie od listopada 2011 r. Zakład dokonuje przeglądów i remontów samolotów należących do Polski, Czech i Kazachstanu, w Warszawie są też produkowane części płatowców C295.
Komentarze