CPK: Zaha Hadid Architects i Foster+Partners wśród biur architektonicznych z pomysłem terminala CPK
Jak poinformowała w komunikacie spółka, w ostatnich dniach odbyły się warsztaty architektoniczne, jako wspólna inicjatywa Ambasady Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny.
"Celem tego eksperymentu było zapoznanie się z pomysłami projektantów z pierwszej ligi na wstępną koncepcję CPK" - czytamy. Koncepcje przygotowały biura: Chapman Taylor, Foster+Partners, Grimshaw, Zaha Hadid Architects, Benoy oraz Pascall+Watson.
Spółka zastrzegła, że nie jest zobowiązana do wykorzystania żadnej z propozycji, "niemniej będą one stanowić źródło inspiracji podczas przygotowań do wykonania projektu".
"Zaprosiliśmy do współpracy znaczących architektów. (...) Zderzenie śmiałych koncepcji z oczekiwaniami inwestora okazało się głęboko inspirujące, otwierając nam niekiedy oczy na nietypowe rozwiązania, których nie braliśmy wcześniej pod uwagę. Niniejszym rozpoczęliśmy kolejny etap fazy planowania lotniska" - powiedział, cytowany w komunikacie, Dariusz Sawicki z zarządu CPK odpowiedzialny za część lotniskową CPK.
Ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce Jonathan Knott wskazał, że do warsztatów CPK przystąpili "najlepsi z najlepszych". "Mam głęboka nadzieję, że efekty ich pracy będą przydatne i inspirujące dla spółki budującej nowe lotnisko w centralnej Polsce" - powiedział, cytowany w komunikacie, ambasador.
Architekci sześciu biur zaproponowali m.in. ukrycie bazowej części terminala pod potężną, przezroczystą kopułą, która zostanie ulokowana między dwoma pasami startowymi; modułową budowę lotniska, które będzie można rozbudowywać w czasie i dostosowywać do potrzeb rosnącego ruchu lotniczego, a także umiejscowienie węzła kolejowego bezpośrednio pod lotniskiem, co umożliwiłoby podróżnym np. obserwowanie nadjeżdżających pociągów z wyższych poziomów.
W swoich koncepcjach - jak przekazała spółka CPK - architekci postawili na m.in. dobre doświetlenie przestrzeni lotniska, zrównoważony rozwój, planując zastosowanie m.in. ogrzewania i chłodzenia z wykorzystaniem gruntowych pomp ciepła, wytwarzanie biopaliwa, zbieranie wody deszczowej i odpływowej oraz zastosowanie elektrycznych pojazdów do obsługi płyty lotniska oraz szerokie zastosowanie zieleni.
Spółka przekazała, że konsultacje z architektami to kolejny etap przygotowań do projektowania lotniska. W połowie kwietnia br. rozpoczął się proces uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi. W inauguracyjnym spotkaniu uczestniczyło ponad 60 przedstawicieli firm, które będą z CPK korzystać albo świadczyć dla niego usługi. W efekcie tych konsultacji spółka otrzymała ponad 400 uwag i propozycji dotyczących planowanej infrastruktury.
CPK rozpoczyna też współpracę z Międzynarodowym Zrzeszeniem Przewoźników Lotniczych (IATA). Powstał Komitet Konsultacyjny (ACC), który pomoże w zaplanowaniu nowego lotniska. Pierwsze spotkanie odbędzie się 18 lipca w Warszawie. IATA zaprosiła do Komitetu wszystkich zainteresowanych przewoźników. Oprócz linii dotychczas operujących z Lotniska Chopina oraz innych sieciowych przewoźników, będą to również tzw. linie niskokosztowe i cargo.
Ponadto, za pośrednictwem Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury trwają uzgodnienia z portami regionalnymi, Lotniskiem Chopina, Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej dotyczące niezbędnych zmian w przepisach lotniczych, które uwzględnią powstanie CPK.
Na przełomie 2019 i 2020 r. CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Spółka tłumaczy, że master plan, który ma być zlecony na początku 2020 r. ma zawierać m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury CPK i wstępny plan jej ulokowania, szczegóły etapowania budowy i ostateczny model biznesowy nowego portu lotniczego.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
aop/ amac/
Komentarze