CPK: ponad 7 mld zł w ramach umowy ramowej ws. projektowania inwestycji kolejowych CPK
"Umowa ramowa na projektowanie umożliwi nam wybranie wykonawców dających rękojmię należytej jakości prac. Następnie w uproszczonych postępowaniach CPK będą oni konkurowali o umowy wykonawcze" – wskazał cytowany w piątkowej informacji prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) Mikołaj Wild. W jego opinii zapewni to dobór wiarygodnych partnerów, krótszy czas postępowań, a wykonawcy - przewidywalność portfela zamówień.
"To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. w trwających od ubiegłego roku inwentaryzacjach środowiskowych CPK, w ten sam sposób wybraliśmy już także wykonawców studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych" – dodał.
Postępowanie ramowe na dokumentację projektową dla kolejowych inwestycji CPK spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła w tym tygodniu. "Szacowana wartość prac projektowych to ponad 7 mld zł netto. Jest to obecnie największa w Europie umowa ramowa na prace projektowe" - przekazano w piątkowej informacji.
Zaznaczono, że celem przetargu jest wybranie na podstawie określonych kryteriów grupy wykonawców, którym spółka CPK przez osiem lat będzie mogła zlecać zadania projektowe w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych. "Spółka CPK liczy na zainteresowanie specjalistycznych biur projektowych z Polski i z zagranicy" - czytamy. Oferty można składać do 5 listopada. Szczegóły postępowania znajdują się na platformie Smart PZP.
Jak przekazano, w zakres kolejowych prac projektowych wejdą m.in. elementy tzw. igreka: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław (wraz z łącznikiem w kierunku Poznania), tzw. CMK Północ (wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Płocka, Włocławka i Trójmiasta) i nowa linia Katowice – Kraków. "Znajdują się tam też odcinki przez rejony wykluczone dziś transportowo, np. Ostrołęka – Łomża – Giżycko; Katowice – Jastrzębie-Zdrój – Ostrawa; Łętownia – Rzeszów i Trawniki – Krasnystaw – Zamość" - wymieniono.
Zlecenia w ramach umowy ramowej będą dotyczyć, jak poinformowano: materiałów do decyzji środowiskowych, koncepcji programowo-przestrzennych (KPP), projektów i opracowań na potrzeby decyzji lokalizacyjnych i pozyskiwania nieruchomości, projektów budowlanych do uzyskania pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych i dokumentacji służącej wyłonieniu wykonawców robót budowlanych.
Spółka CPK będzie miała przy tym możliwość zlecania usług projektowych w zależności od aktualnych potrzeb - np. albo na dokumentację projektową całego procesu inwestycyjnego, albo tylko na wybrane wyżej wspomniane opracowania projektowe.
Umowa ramowa ma umożliwić spółce CPK sprawniejszy i szybszy wybór wykonawców prac projektowych w następujących po nich uproszczonych zamówieniach wykonawczych. "W trwającym postępowaniu spółka ocenia wyłącznie kryteria jakościowe, głównie kryterium doświadczenia personelu. Oferty cenowe będą brane pod uwagę dopiero podczas uproszczonych zamówień wykonawczych kierowanych do zakwalifikowanych wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa" - wyjaśniono.
Radosław Kantak ze spółki CPK wskazał, że firma ma nadzieję na znalezienie wykonawców na polskim rynku. "Jeżeli okaże się on zbyt płytki, będziemy także poza granicami Polski szukać projektantów, a docelowo też wykonawców, którzy sprostają naszym oczekiwaniom" – dodał.
Jak przekazano, postępowanie dotyczy 29 projektów podzielonych na 82 odcinki, które składają się na prawie 1800 km tzw. szprych, czyli nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane przez CPK do końca 2034 r. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową do 350 km/h.
"Oferujemy m.in. elastyczne formy wynagrodzenia, np. płatności częściowe, dodatkowe zaliczki płatne z góry, rozliczenie ryczałtowe i obmiarowe (zależnie od rodzaju usługi), a także dodatkowe wynagrodzenie za przyspieszenie prac" - powiedział Wild. Wszystkie te rozwiązania zostały oparte o wnioski ze wstępnych konsultacji rynkowych z branżą – zapewnił.
Z informacji wynika, że prace projektowe będą się odbywały w zespołach roboczych wspólnie z personelem spółki CPK. "Umowa ramowa na prace projektowe to dopiero pierwszy krok. W przygotowaniu są umowy ramowe dotyczące: zleceń dla inżyniera kontraktu i na roboty budowlane" - wskazano.
Program inwestycji kolejowych CPK zakłada wybudowanie prawie 1800 km nowych linii kolejowych dużych prędkości prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Szacowana wartość inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. to prawie 95 mld zł. Umożliwią one dojazd do CPK z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godz.- przypomniano.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.(PAP)
autorka: Magdalena Jarco
maja/ pad/
Komentarze