Coraz więcej osób samemu odprawia się na warszawskim Lotnisku Chopina
Lotnisko ma 23 samoobsługowe kioski typu self check-in. "Umożliwiają one pasażerom odprawę bez konieczności zgłaszania się do tradycyjnych stanowisk odpraw" - powiedział PAP rzecznik portu Przemysław Przybylski.
Wyjaśnił, że samoobsługowy system odprawy identyfikuje pasażera po podaniu np. nazwiska i numeru rezerwacji, a następnie automatycznie drukuje kartę pokładową. Bezpośrednio po odprawie podróżny może udać się do kontroli bezpieczeństwa, a następnie do samolotu.
"Pasażer podróżujący z bagażem rejestrowanym po odprawie w kiosku samoobsługowym oddaje swój bagaż w dedykowanym stanowisku drop-off, gdzie pracownik obsługi drukuje tylko przywieszkę bagażową i nalepia ją na walizkę" - tłumaczył Przybylski.
Dodał, że większość linii lotniczych zachęca swoich pasażerów do samodzielnej odprawy. Przypomniał, że niektóre linie lotnicze - w szczególności tzw. tanie - za odprawę przy tradycyjnym stanowisku pobierają dodatkową opłatę.
Pasażerowie mogą także samemu odprawić się na stronach internetowych przewoźników, korzystając z komputera lub przez telefon komórkowy. Karta pokładowa jest w takim przypadku dostępna w telefonie jako plik MMS lub link do strony z odpowiednim plikiem. Pasażer prezentuje do zeskanowania z ekranu telefonu kod paskowy.
Jak podkreśla Przybylski, pasażerowie chwalą sobie samoobsługową odprawę. "Po przybyciu na lotnisko, zamiast w kolejce czekać na kartę pokładową, mogą od razu udać się do kontroli bezpieczeństwa i wejść do strefy transferowej" - podkreślił.
Przypomniał, że z samoobsługowych kiosków w ciągu całego 2012 r. skorzystało 286 tys. osób - o 31 proc. więcej niż w roku 2011.
Jak podał Przybylski, odprawę samoobsługą na Lotnisku Chopina oferuje obecnie jedenastu przewoźników: Polskie Linie Lotnicze LOT, Austrian Airlines, Lufthansa, Finnair, Air France, KLM, British Airways, Turkish Airlines, Aeroflot, Alitalia, Swiss.
Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce. Istnieje od 1934 r. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, awionetek oraz cargo. W 2012 r. z usług lotniska skorzystało ponad 9,5 mln pasażerów, czyli ponad 38 proc. całkowitego ruchu pasażerskiego w Polsce. Na lotnisku operuje 30 regularnych przewoźników (w tym trzech niskokosztowych), którzy w sezonie letnim br. obsługują połączenia do 97 portów w 41 krajach na 4 kontynentach. (PAP)
aop/ je/
Komentarze