Coraz bliżej otwarcia lotniska w Modlinie
"W terminalu położone zostały posadzki żywiczne, okleiny ścienne, malowane jest wnętrze powierzchni biurowych, a także oznakowanie. Terminal powinien być gotowy z końcem czerwca" - powiedziała Mikołajczyk.
Nowy terminal nie będzie potrzebny na Euro 2012, gdyż port, wspomagając Lotnisko Chopina w Warszawie, będzie obsługiwać głównie ruch General Aviation - czyli prywatne samoloty, a dla nich terminal na lotnisku już istnieje.
Z nowego terminalu jako pierwsi odlecą pasażerowie linii Ryanair, która zapowiedziała uruchomienie swoich połączeń z Modlina 16 lipca. Drugą linią operującą z tego lotniska będzie Wizz Air - od 18 lipca. Port rozmawia z innymi przewoźnikami, w tym m.in. z liniami czarterowymi.
Terminal pasażerski został zaprojektowany przez biuro APA Kuryłowicz & Associates. Obiekt ma ponad 12 tys. mkw. powierzchni. Podzielony jest na dwie strefy: odlotów i przylotów. W porcie będzie 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, a także kontrola bezpieczeństwa, strefa komercyjna i 4 bramki. Po lewej stronie terminalu umieszczona jest hala przylotów z taśmami odbioru bagażu i kontrolą celną. Terminal będzie mógł obsłużyć ok. 2 mln pasażerów rocznie.
"Droga startowa jest już praktyczni gotowa. Zainstalowano na niej urządzenia nawigacyjne oraz jedne z najnowocześniejszych świateł. Długość drogi to 2,5 tys. m" - powiedziała Mikołajczyk. Dodała, że na płycie postojowej będzie 10 stanowisk dla samolotów typu A320 plus 3 stanowiska do odladzania maszyn.
"Rozpoczęła się budowa strażnicy dla Straży Pożarnej, a także nowej wieży dla kontrolerów ruchu. Lada moment nastąpi odbiór budynku zarządu lotniska, a także budynków Służby Ochrony Lotniska" - powiedziała.
Port będzie miał 600 miejsc parkingowych dla samochodów. Docelowo ma być ich jeszcze 800.
Na lotnisku pracuje ok. 100 osób, ma być zatrudnionych jeszcze 100.
Kibice na Euro 2012 nie dojadą pociągiem na lotnisko w Modlinie - będzie to możliwe najwcześniej w 2014 r. Do tego czasu pasażerowie będą dojeżdżać pociągiem do stacji w Modlinie - kilka kilometrów od terminalu. Stamtąd na lotnisko ma ich dowozić autobus. "Lotniskowe" pociągi Kolei Mazowieckich na trasie Modlin-Warszawa mają kursować od 1 czerwca br.
"Rozważamy też bezpośrednie połączenie autobusowe z lotniska do Warszawy" - powiedziała Mikołajczyk. Jako przykład podała lotnisko w Beauvais pod Paryżem, dedykowane tanim liniom. Tam władze portu uruchomiły specjalne autobusy do Paryża, co przynosi lotnisku ok. 60 proc. zysku.
Port w Modlinie zlokalizowany na terenie byłego lotniska wojskowego, wykorzystywany jest obecnie do przelotów cywilnych (głównie prywatnych).
Koszt całej inwestycji lotniska to ok. 250 mln zł. 102 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 76 mln zł. Kolejne 168 mln zł unijnej dotacji zostanie przeznaczone na zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych i modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej na lotnisku w Modlinie.
Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki.(PAP)
aop/ je/ mow/
Komentarze