Przejdź do treści
Źródło artykułu

Chiny będą potrzebować ponad 5 tys. samolotów do 2031 roku - szacuje Boeing

Według Boeinga, największego dostawcy samolotów pasażerskich do Chin, linie lotnicze tego kraju do 2031 roku będą potrzebowały 5260 nowych samolotów.

Szacowany koszt tych maszyn wynosi około 670 mld dolarów - powiedział cytowany przez agencję Xinhua wiceprezes ds. marketingu w Boeing Commercial Airplane Randy Tinseth.

Chiny są najszybciej rozwijającym się rynkiem świata i szacuje się, że w najbliższych 20 latach przewozy pasażerskie będą rosły w tempie 8,9 proc. w skali roku - podał.

Ponad 75 proc. nowych samolotów wejdzie do obsługi nowych linii, a pozostała część posłuży do wymiany zużytej floty.

Zdaniem Tinsetha Chiny są drugim co do wielkości rynkiem świata dla komercyjnych samolotów. Wzrost gospodarczy, rosnące obroty handlu i zwiększenie standardu życia to siła napędowa rosnącego zainteresowania transportem lotniczym.

Szacuje się, że w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie popyt na 34 tys. nowych samolotów komercyjnych, wartych w sumie 4,5 bln dolarów.

Boeing jest największym dostawcą samolotów dla chińskich linii lotniczych, obsługujących ruch pasażerski i towarowy. Ponad połowa taboru lotniczego chińskich przewoźników pochodzi od tego producenta.

Chińczycy w 2008 roku uruchomili własne przedsiębiorstwo budowy samolotów komercyjnych - Commercial Aircraft Corporation of China (Comac). Obecnie gotowe są już prototypy produkcyjne samolotów z serii C919, które są bezpośrednią konkurencją dla Airbusa 320 i Boeinga 737, ale ich cena jest o około 20 proc. niższa. Comac planuje w ciągu najbliższych 20 lat wyprodukować ponad 2000 tych maszyn. Lot próbny planowany jest na 2014 rok, a regularne loty przewiduje się od 2016 roku.

Comac planuje w dalszej perspektywie uruchomienie produkcji samolotu szerokopokładowego C929, zabierającego 290 pasażerów i C939, mogącego pomieścić 390 osób na pokładzie.

Z Pekinu Jacek Wan (PAP)

jwn/ pad/ jra/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony