Przejdź do treści
Źródło artykułu

BCC o projekcie ustawy dot. CPK: wiele rozwiązań poprawnych; problematyczne "ułatwienia" dla spółki celowej

Wiele rozwiązań zaproponowanych w projekcie ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK jest poprawnych; problematyczne są "ułatwienia", które projektodawcy chcieliby wprowadzić dla spółki celowej realizującej CPK, m.in. prawo blokowania decyzji planistycznych gmin - ocenia BCC.

Chodzi o projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcina Horałę; pod koniec lipca br. ukazał się on na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Jak wynika z zapisów projektu wzmocnieniu ma ulec rola spółki celowej CPK. Ma ona np. otrzymać analogiczne uprawnienia, jakie posiada zarządca infrastruktury kolejowej, czyli PKP PLK. Wskazano, że chodzi o możliwość dokonywania wywłaszczeń na cele budowy linii kolejowych na rzecz SP wraz z ustanowieniem prawa użytkowania wieczystego.

Projektowane przepisy przewidują m.in. przekształcenie obecnego Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL) w spółkę akcyjną o nazwie "Polskie Porty Lotnicze Spółka Akcyjna", w której Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem. Zgodnie z projektem komercjalizacja PPL-u miałaby się odbyć nie później niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanych przepisów.

Business Centre Club w poniedziałkowej opinii przekazało, że przedstawiło uwagi do projektu ustawy.

"Abstrahując od oceny decyzji politycznej o realizacji inwestycji w postaci CPK, wiele rozwiązań zaproponowanych w projekcie jest poprawnych. Problematyczne są jednak +ułatwienia+, które projektodawcy chcieliby wprowadzić dla spółki celowej realizującej CPK, m.in. nieograniczony dostęp do informacji o wszystkich nieruchomościach, prawo blokowania decyzji planistycznych gmin, zwolnienie ze stosowania przepisów o ochronie środowiska" - czytamy w opinii BCC.

Zdaniem BCC, "liczne postanowienia projektu mogą stać w sprzeczności z innymi normami prawa obowiązującego na terytorium Polski, w tym ustaw, Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz prawa unijnego". "Dlatego wymaga on istotnych prac i przebudowy samych podstaw i założeń regulacji oraz poszczególnych rozwiązań" - wskazano.

W opinii BCC, planowane połączenie Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" ze spółką celową tworzoną w ramach projektu CPK, "będzie skutkować negatywnymi zjawiskami rynkowymi, zwłaszcza w obszarze konkurencji – całkowicie nieuzasadnioną centralizacją – w szczególności mając na uwadze postulowaną zmianę zakresu przedmiotowego działalności PPL w celu swobodnego konkurowaniu na współczesnym rynku transportu lotniczego z innymi podmiotami będącymi właścicielami lub zarządzającymi portami lotniczymi".

"Podążając tokiem rozumowania przedstawionym przez ustawodawcę w Uzasadnieniu do projektu ustawy – o poprawie pozycji rynkowej scalanych podmiotów i w konsekwencji lepszej realizacji przez nie inwestycji – można by dojść do całkowicie nieakceptowanych wniosków, że najsilniejszą pozycję miałaby scentralizowana jedna spółka Skarbu Państwa, powstała z połączenia wszystkich innych. Takie postępowanie okazałoby się w praktyce dysfunkcjonalne" - powiedział cytowany w opinii wiceprezes BCC i ekspert ds. infrastruktury Łukasz Bernatowicz.

Jak dodał, naruszałoby ono nie tylko krajowe, ale z dużym prawdopodobieństwem również unijne regulacje dotyczące ochrony konkurencji. "Dlatego, w naszej ocenie, zdecydowanie negatywnie należy ocenić postulowaną centralizację i łączenie PPL w szczególności ze spółką celową CPK" - podkreślił.

Na negatywną ocenę - według BCC - zasługują również proponowane w projekcie regulacje dotyczące uprawnień inwestora do przeprowadzania badań na nieruchomościach wbrew woli właścicieli i użytkowników wieczystych tych nieruchomości.

BCC częściowo negatywnie ocenić zawarte w projekcie propozycje dotyczące modyfikacji zasad wywłaszczenia nieruchomości na cele realizacji inwestycji CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. (PAP)

autorka: Aneta Oksiuta

aop/ drag/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony