Przejdź do treści
Źródło artykułu

Baniak: amerykański Senat zdecyduje o finansowaniu Dreamlinerów LOT-u

Senat USA do końca października może zdecydować, czy ratyfikuje zgodę amerykańskiego Ex-Im Banku, który udzielił PLL LOT gwarancji kredytowych na zakup pierwszych pięciu nowych Boeingów 787 Dreamliner – poinformował wiceminister skarbu Rafał Baniak.

"Udało nam się wynegocjować z amerykańskim Ex-Im Bankiem korzystną umowę leasingu finansowego na wszystkie pięć samolotów Boeing 787 Dreamliner. Trwa proces ratyfikacji tej umowy w amerykańskim Senacie. Zastrzeżenia do niej mogą zgłaszać inne amerykańskie linie. Myślę jednak, że do końca października decyzja zostanie autoryzowana przez amerykański Senat” - powiedział Baniak.

Cena katalogowa jednej maszyny B787 to ok. 206 mln dol. Według resortu LOT wpłacił 70 mln dol. zaliczki na rzecz The Boeing Company.

We wrześniu Rada Dyrektorów amerykańskiej agencji rządowej Ex-Im Bank wydała wstępną decyzję zgody na udział w finansowaniu nabycia przez polskiego przewoźnika Dreamlinerów. Gwarancje Ex-Im Banku dają LOT-owi możliwość uzyskania pożyczki od banku komercyjnego na bardzo atrakcyjnych warunkach.

"Kwota, jaką uzyska LOT jest bardzo korzystna i atrakcyjna dla spółki. W negocjacjach wzięto pod uwagę m.in. opóźnienia w dostawach samolotów dla przewoźnika. Również formuła finansowania przez Ex-Im Bank jest bardzo korzystna" - powiedział Baniak.

LOT w połowie listopada ma otrzymać pierwszego Dreamlinera. Drugi egzemplarz 787 firma ma otrzymać na początku stycznia 2013 r., trzeci w końcu stycznia, czwarty na początku lutego, a piąty na początku marca. Kolejne trzy sztuki mają być dostarczone w latach 2014-2015. W sumie LOT ma otrzymać 8 maszyn tego typu. Będzie pierwszą europejską linią, która we flocie będzie miała Dreamlinery. Przewoźnik czeka na te maszyny od 2008 r.

"Dzięki nowym samolotom LOT będzie mógł uruchomić nowe połączenia m.in. do Azji. Wymiana floty, nowe kierunki mają poprawić dochodowość oraz płynność spółki" - powiedział wiceminister.

Podkreślił, że eksploatacja B787 ma być tańsza, niż obecnie używanych przez LOT B767. "Dreamliner będzie zużywał mniej paliwa, ponadto niższe będą też koszty związane z jego obsługą techniczną" - zaznaczył.

W swój pierwszy rejs Dreamliner z pasażerami poleci 14 grudnia do Pragi, następnie przez miesiąc będzie podróżował do ośmiu miast w Europie - oprócz Pragi do Wiednia, Monachium, Frankfurtu, Hanoweru, Kijowa, Budapesztu oraz Brukseli.

1 lutego 2013 roku odbędzie się rejs Dreamlinerem do Toronto, 3 lutego pasażerowie polecą nim do Nowego Jorku, a 3 marca nowy Boeing 787 LOT-u uda się do Pekinu.

W zamówionych przez PLL LOT samolotach będą trzy klasy pasażerskie: biznes z 18 fotelami rozkładanymi do pozycji leżącej, klasa premium economy mieszcząca 21 foteli oraz klasa ekonomiczna z 213 miejscami.

Boeing 787 Dreamliner zbudowany głównie z materiałów kompozytowych jest pierwszym samolotem średniego rozmiaru, który może latać na trasach dalekiego zasięgu. Jego zasięg waha się od 14,2 tys. km do 15,2 tys. km; można nim bezpośrednio polecieć np. z Warszawy do Nowego Jorku czy Pekinu. Samolot tego typu będzie mógł przewieźć od 210 do 330 pasażerów. Maszyna zużywa 20 proc. mniej paliwa niż inne samoloty podobnych rozmiarów. Rozpiętość skrzydeł B787 to 60 metrów, a długość maszyny to 57 m.

Pierwszą linią lotniczą, która otrzymała B787, była japońska linia All Nippon Airways (ANA). Pod koniec października ub.r. Dreamliner odbył pierwszy lot komercyjny z Tokio do Hongkongu; trwał on 4 godz. i 8 minut.

Aneta Oksiuta i Łukasz Osiński (PAP)

aop/ luo/ pad/ jra/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony