Data publikacji:
20.10.2010 16:50
Źródło artykułu
Awaryjny wariant przebudowy układu komunikacyjnego lotniska w Krakowie
20.10. Kraków (PAP) - Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice przedstawił wariant awaryjny przebudowy układu komunikacyjnego w otoczeniu lotniska. Wariant ten będzie realizowany, jeśli nie dojdzie do skutku kompleksowa przebudowa uzgodniona w 2007 roku.Jak przypomniał podczas środowej konferencji prasowej prezes MPL Jan Pamuła, w 2007 roku przedstawiciele województwa małopolskiego, miasta Kraków, gminy Zabierzów, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Międzynarodowego Portu Lotniczego oraz PKP Polskich Linii Kolejowych podpisali porozumienie, na mocy którego strony te miały uczestniczyć w kompleksowej przebudowie układu komunikacyjnego: drogowego i kolejowego w otoczeniu krakowskiego lotniska. Przedsięwzięcie miało być zrealizowane do końca 2011 roku.O ile część kolejowa przebiega bez większych komplikacji, to cześć drogowa tego przedsięwzięcia odnotowuje duże opóźnienia i nie wiadomo, kiedy mogłaby się rozpocząć jej realizacja. Największe trudności są z nową, dwupasmową trasą Balicką z Krakowa do lotniska, która wciąż nie ma wydanej decyzji środowiskowej, a jej finansowanie ze strony miasta nie jest pewne. Budowie trasy sprzeciwiają się też okoliczni mieszkańcy."Podstawową przyczyną opóźnień jest brak decyzji środowiskowej, która uruchomiłaby dalsze działania. Gmina jest gotowa zrealizować swój odcinek trasy Balickiej" - tłumaczył w środę zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji miejskich Tadeusz Trzmiel.Według niego przedsięwzięcie zostało wpisane do wieloletniego programu inwestycyjnego miasta a jego finansowanie mogłoby być możliwe po roku 2014, kiedy pojawią się środki unijne w ramach nowego okresu programowania 2014 - 2020.Prezes MPL Jan Pamuła poinformował, że w związku z opóźnieniami zarząd portu przygotował rozwiązanie awaryjne, które usprawni komunikację w otoczeniu lotniska w ciągu najbliższych dwóch lat. Zakłada ono poszerzenie przebiegającej w sąsiedztwie portu drogi wojewódzkiej nr 774 tak, by miała ona dwa pasy ruchu w każdą stronę. Ruch w trzech newralgicznych obecnie punktach: przy zjeździe z autostrady A4, istniejącym już rondzie oraz przy wyjeździe z lotniska koło przystanku szynobusu ma być całkowicie przeorganizowany. Przy wyjeździe z autostrady i lotniska powstaną ronda, a obecne rondo będzie zamienione w skrzyżowanie o podwyższonej przepustowości z sygnalizacją świetlną.Zdaniem władz lotniska takie rozwiązanie zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego niemal trzykrotnie, z 750 do 2 tys. samochodów na godzinę.Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości (po warszawskim porcie) lotniskiem w Polsce. Z lotniska korzysta regularnie 18 przewoźników, port współpracuje także z kilkunastoma liniami czarterowymi. W zeszłym roku port obsłużył blisko 2,7 mln pasażerów. (PAP)rgr/ bos/ jra/
Źródło artykułu
Komentarze