Przejdź do treści
Źródło artykułu

4 lipca początek procesu ws. lotniska w Szymanach

4 lipca przed sądem okręgowym w Olsztynie ma się rozpocząć proces między spółką, która przez ostatnie lata dzierżawiła lotnisko regionalne w Szymanach koło Szczytna, a samorządem Warmii i Mazur, które chce je odzyskać.

Spółka Port Lotniczy Mazury, mimo wypowiedzenia jej umowy dzierżawy przez samorząd, nie chce dobrowolnie opuścić terenu lotniska.

Samorząd złożył do wydziału cywilnego sądu okręgowego w Olsztynie wniosek o wydanie lotniska. Jak się dowiedziała PAP w sekretariacie wydziału, sąd wyznaczył pierwszą rozprawę w procesie o zwrot lotniska na 4 lipca.

To już drugi wniosek samorządu województwa warmińsko-mazurskiego w sprawie wydania lotniska w Szymanach. Pierwsza sprawa zakończyła się oddaleniem wniosku samorządu ze względów formalnych. Sąd, który go rozpatrywał, ocenił, że brakuje w dokumentach przedłożonych przez samorząd warmińsko-mazurski notarialnie potwierdzonych podpisów członków zarządu województwa.

Spór między samorządem województwa warmińsko-mazurskiego a spółką Port Lotniczy Mazury trwa od ubiegłego roku.

Zarząd województwa uznał, że spółka nieefektywnie zarządza lotniskiem i nie jest w stanie uruchomić na nim działalności lotniskowej. W połowie ubiegłego roku wypowiedział umowę o dzierżawie i powołał samorządową spółkę Warmia-Mazury, którą chce wprowadzić na lotnisko. Z taką decyzją nie zgadzają się przedstawiciele spółki Port Lotniczy Mazury.

Uruchomienie lotniska ma kosztować 180 mln zł. Unijne dofinansowanie ma wynieść do 76 proc. Aby dotacja unijna nie przepadła, port lotniczy musi być uruchomiony do 2015 roku.

Mimo, iż samorządowa spółka nie dysponuje lotniskiem, gromadzi dokumentację potrzebną do rozpoczęcia na nim działalności lotniskowej. Obecnie wykonawcy wyłonieni w przetargach wykonują mapy dla lotniska, opracowują raport oddziaływania inwestycji na środowisko oraz studium wykonalności.

Byłe wojskowe lotnisko w Szymanach funkcjonowało do 2004 roku; zarządzający obiektem, mimo zawieszonej działalności lotniskowej, Port Lotniczy Mazury sp. z o.o. wciąż borykał się z problemami finansowymi. W 2008 roku spółka pozyskała inwestora strategicznego - European Business Partners sp. z o.o. Posiadający 61 proc. udziałów EBP deklarował pozyskanie kapitału i przywrócenie na lotnisku ruchu. Jednak według zarządu województwa te deklaracje nie są realizowane.

Wśród pozostałych udziałowców spółki Port Lotniczy Mazury są firmy prywatne, samorząd wojewódzki, który ma 5,5 proc. udziałów i miasto Szczytno. W 2010 roku lotnisko, pozostające w dyspozycji Ministerstwa Obrony Narodowej, zostało przekazane samorządowi Warmii i Mazur. (PAP)

ali/ mki/ mag/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony