28 września otwarcie nowego terminala na lotnisku Kraków Airport
Jak poinformowała PAP w piątek rzecznik Kraków Airport Urszula Podraza, nowa część terminala pasażerskiego (T4) ma 33 tys. m kw. Zlokalizowano tam część przylotową z trzema tzw. karuzelami bagażowymi, poczekalnię dla oczekujących na pasażerów, a także 11 poczekalni odlotowych ze sklepami i restauracjami. Od 28 września w budynku będzie działał jeden rękaw umożliwiający bezpośrednie wsiadanie do samolotów, a kolejne dwa zostaną uruchomione do końca tego roku.
Wartość inwestycji realizowanej od wiosny 2013 r. przez włoską firmę Astaldi S.p.A. wynosi 368,88 mln zł brutto.
Według rzeczniczki trwa już drugi etap rozbudowy terminala pasażerskiego polegający na modernizacji starej hali przylotów, a wkrótce zacznie się też przebudowa starej części odlotowej. Wszystkie prace mają się zakończyć latem 2016 r.
Po rozbudowie przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie (z obecnych 3,5 mln).
Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał ponad 56 tys. m.kw. powierzchni użytkowej (obecnie 15 tys. m kw.). Jak podkreślają władze lotniska, rozbudowa budynku została zaprojektowana tak, aby w pełni zintegrować nową część obiektu z częścią już istniejącą i stworzyć obiekt o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej. Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko stanie się nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu.
Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, która została zaprojektowana na poziomie 0, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Łącznie zaprojektowano 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.
Pasażerowie przylatujący będą mieli do dyspozycji nową salę odbioru bagażu rejestrowanego, która została zaprojektowana na poziomie 0 w nowej - wschodniej części terminalu.
Na poziomie pierwszego piętra zaprojektowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 wyjść. Dodatkowo powstaną nowe poczekalnie, które będą połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi.
Integralną częścią rozbudowywanego obiektu będzie kładka, która stworzy nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 nowego terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, z projektowaną w ramach odrębnej inwestycji stacją kolejową oraz budowanym hotelem.
Nowy wewnętrzny układ komunikacyjny, z dodatkowymi pasami ruchu, ułatwi poruszanie się wokół terminalu, parkingu wielopoziomowego, hotelu czterogwiazdkowego oraz stacji kolejowej. Jak podkreślają władze lotniska, prace budowlane są prowadzone w kilku etapach, aby zapewnić ciągłą pracę lotniska i zminimalizować uciążliwości związane z budową. Wykonane w poszczególnych etapach fragmenty obiektu oraz odcinki dróg są płynnie włączane do eksploatacji.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nowy terminal) oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (układ komunikacyjny i kładka łącząca terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki).
Kończy się także modernizacja połączenia kolejowego między centrum Krakowa a lotniskiem Balice polegająca na dobudowaniu drugiego toru na odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Balice, wydłużeniu połączenia o ok. 500 m do głównego terminalu lotniskowego oraz elektryfikacji linii.
Kraków Airport jest drugim co do wielkości portem lotniczym w Polsce. W ub. roku obsłużył rekordową liczbę prawie 3,818 mln pasażerów. (PAP)
rgr/ gma/
Komentarze