Zespół One More Orbit ustanawia rekord prędkości okrążenia Ziemi

Zespół One More Orbit, fot. Gulf Times

11 lipca, międzynarodowy zespół pilotów, astronautów i specjalistów ds. lotnictwa zakończył lot, w ramach którego ustanowił nowy rekord najszybszego okrążenia Ziemi przez oba bieguny. Misją dowodził kapitan Hamish Harding – przewodniczący Action Aviation oraz płk Terry'ego Virtsa – były dowódca Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, astronauta i pilot testowy Sił Powietrznych USA. Załogę uzupełniali piloci: Jacob Ove Bech, Jeremy Ascough, Yevgen Vasilienko oraz Ian Cameron, kapitan kontroli misji, a także Polka – Magdalena Starowicz, stewardesa oraz Giennadij Padałka, rosyjski kosmonauta.

Lot był hołdem dla lądowania księżyca Apollo 11. „Nasza misja… składa hołd osiągnięciu Apollo 11, podkreślając, jak ludzie przekraczają granice aeronautyki” - powiedział Harding. „Dokonaliśmy tego podczas obchodów 50-lecia lądowania księżyca Apollo 11 i 500-lecia pierwszego okrążenia planety przez człowieka. To nasz sposób oddania hołdu przeszłości, teraźniejszości i przyszłej eksploracji kosmosu”.



Ekipa One More Orbit rozpoczęła misję 9 lipca 2019 r. o godz. 9:32 startując biznes jetem Gulfstream G650ER (należącym do linii Qatar) z lotniska na kosmodromie Canaveral na Florydzie – w tym samym czasie, co 50 lat wcześniej oryginalny lot Apollo 11. Za sterami samolotu zasiadali na przemian czterej piloci. Trasę o długości 41525 km załoga pokonała w 46 godzin 39 minut i 38 sekund, lądując w miejscu startu 11 lipca o godz. 8:12. Całość obejmowała trzy międzylądowania po paliwo w Kazachstanie, na Mauritiusie i w Chile.


Rekordowy lot został poświadczony przez Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI) i Guinness World Records. Poprzedni rekord prędkości biegunowej FAI został ustanowiony w 2008 r. przez kapitana Aziza Ojjeha na samolocie Bombardier Global XRS. Wymagania dotyczące uznania rekordu obejmowały rozpoczęcie i zakończenie w tym samym punkcie na ziemi, przelot bezpośrednio nad biegunami północnym i południowym, a także dwukrotne przelot nad równikiem między 120 a 180 stopni długości geograficznej. Aby rekord mógł zostać uznany, nie mogły także nastąpić zmiany załogi lotniczej ani trasy.



Więcej informacji na temat tego przedsięwzięcia dostępnych jest na stronie www.onemoreorbit.com

Źródło: onemoreorbit.com
comments powered by Disqus