Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zespół One More Orbit ustanawia rekord prędkości okrążenia Ziemi

11 lipca, międzynarodowy zespół pilotów, astronautów i specjalistów ds. lotnictwa zakończył lot, w ramach którego ustanowił nowy rekord najszybszego okrążenia Ziemi przez oba bieguny. Misją dowodził kapitan Hamish Harding – przewodniczący Action Aviation oraz płk Terry'ego Virtsa – były dowódca Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, astronauta i pilot testowy Sił Powietrznych USA. Załogę uzupełniali piloci: Jacob Ove Bech, Jeremy Ascough, Yevgen Vasilienko oraz Ian Cameron, kapitan kontroli misji, a także Polka – Magdalena Starowicz, stewardesa oraz Giennadij Padałka, rosyjski kosmonauta.

Lot był hołdem dla lądowania księżyca Apollo 11. „Nasza misja… składa hołd osiągnięciu Apollo 11, podkreślając, jak ludzie przekraczają granice aeronautyki” - powiedział Harding. „Dokonaliśmy tego podczas obchodów 50-lecia lądowania księżyca Apollo 11 i 500-lecia pierwszego okrążenia planety przez człowieka. To nasz sposób oddania hołdu przeszłości, teraźniejszości i przyszłej eksploracji kosmosu”.



Ekipa One More Orbit rozpoczęła misję 9 lipca 2019 r. o godz. 9:32 startując biznes jetem Gulfstream G650ER (należącym do linii Qatar) z lotniska na kosmodromie Canaveral na Florydzie – w tym samym czasie, co 50 lat wcześniej oryginalny lot Apollo 11. Za sterami samolotu zasiadali na przemian czterej piloci. Trasę o długości 41525 km załoga pokonała w 46 godzin 39 minut i 38 sekund, lądując w miejscu startu 11 lipca o godz. 8:12. Całość obejmowała trzy międzylądowania po paliwo w Kazachstanie, na Mauritiusie i w Chile.


Rekordowy lot został poświadczony przez Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI) i Guinness World Records. Poprzedni rekord prędkości biegunowej FAI został ustanowiony w 2008 r. przez kapitana Aziza Ojjeha na samolocie Bombardier Global XRS. Wymagania dotyczące uznania rekordu obejmowały rozpoczęcie i zakończenie w tym samym punkcie na ziemi, przelot bezpośrednio nad biegunami północnym i południowym, a także dwukrotne przelot nad równikiem między 120 a 180 stopni długości geograficznej. Aby rekord mógł zostać uznany, nie mogły także nastąpić zmiany załogi lotniczej ani trasy.



Więcej informacji na temat tego przedsięwzięcia dostępnych jest na stronie www.onemoreorbit.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony