Niemiecki rząd zgodził się na sprzedaż Turcji 40 myśliwców Eurofighter Typhoon
Rząd Niemiec zgodził się na sprzedaż Turcji 40 myśliwców Eurofighter Typhoon - podał w środę portal tygodnika „Der Spiegel”. Według agencji Reutera, Turcja zawarła też z Wielką Brytanią wstępne porozumienie pozwalające na zakup europejskich samolotów bojowych.
Jak zauważył portal branżowy Eurasian Times zgoda Niemiec na sprzedaż myśliwców jest kluczowym elementem dążenia Turcji do budowy jednych z najpotężniejszych sił powietrznych na Bliskim Wschodzie. Berlin wahał się jednak co do wyrażenia zgody na sprzedaż uzasadniając to obawami dotyczącymi przestrzegania praw człowieka przez Ankarę.
Eurofighter Typhoon budowany jest przez konsorcjum Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch i Hiszpanii i wszystkie te kraje musiały wydać zgodę na sprzedaż maszyn. Wielka Brytania od dawna była zainteresowana sprzedażą samolotu potencjalnym nabywcom, w tym Turcji, a wspierały ją Włochy i Hiszpania.
Turcja od kilku lat starała się uzyskać zgodę rządu Niemiec na zakup myśliwców. W ubiegłym tygodniu podczas wspólnej konferencji prasowej w Londynie kanclerza RFN Friedricha Merza i brytyjskiego premiera Keira Starmera, szef niemieckiego rządu oświadczył, że strony poczyniły postępy w kwestii potencjalnej sprzedaży wspólnie produkowanego sprzętu wojskowego.
- Jesteśmy na dobrej drodze do podjęcia decyzji, która umożliwiłaby również wydanie odpowiedniej licencji eksportowej – powiedział Merz reporterom, zastrzegając się, że nie może jeszcze wyjawić, których konkretnie krajów to będzie dotyczyć.
Amerykański dziennik „Wall Street Journal” ocenił w ubiegłym tygodniu, powołując się na analityków branży zbrojeniowej, że wartość umowy z Turcją może wynieść ok. 5,6 miliarda dolarów za 40 samolotów Eurofighter Typhoon.
Obecnie konsorcjum produkuje 14 samolotów rocznie. Jednak podczas tegorocznych targów zbrojeniowych w Paryżu prezes Jorge Tamarit Degenhardt przekazał, że konsorcjum planuje dwukrotne zwiększenie produkcji. Począwszy od 2028 chce wytwarzać do 30 samolotów rocznie.
Degenhardt dodał, że obecnie firma koncentruje się na czterech głównych kierunkach eksportowych. Są nimi Turcja, Arabia Saudyjska, Austria oraz Polska, która nie podjęła jeszcze decyzji, czy wybierze europejską maszynę czy F-15EX firmy Boeing- informował przed miesiącem portal Breaking Defence. (PAP)
os/ ap/



Komentarze