Funkcja „Safe Return” Garmina uratowała życie pilota i pasażerów Beech B200 Super King Air
20 grudnia 2025 r., pilot samolotu Beech B200 Super King Air (znaki rejestracyjne N479BR) wystartował z Aspen i nad Górami Skalistymi uległ niedyspozycji, a awionika G3000 autonomicznie wybrała lotnisko BJC w Denver (Rocky Mountain Regional) celem wykonania bezpiecznego lądowania awaryjnego.
Zautomatyzowany, kobiecy głos poinformował ATC o niedyspozycji pilota oraz zamiarze lądowania na pasie 30R. Dzięki temu kontroler oczyścił przestrzeń powietrzną dla tego w pełni autonomicznego podejścia do lądowania. Po przyziemieniu silniki wyłączyły się automatycznie i dokładnie w momencie, gdy do stojącego na pasie samolotu zbliżały się pojazdy ratunkowe.
Było to pierwsze awaryjne użycie AUTOLAND przez awionikę Garmina. Wszystkie osoby przebywające na pokładzie King Air bezpieczne znalazły się na ziemi, a pilot statku powietrznego został zabrany do szpitala.
Co również ciekawe, z dużym wyprzedzeniem został nadany kod 7700, co pozwoliło wieży BJC i służbom ratunkowym odpowiednio wcześnie zareagować na sytuację. Służby ratunkowe czekały na samolot na płycie lotniska, a następnie ruszyły do akcji po jego zatrzymaniu się. Skróciło to czas dotarcia do pilota.
Funkcję „Safe Return” Garmin zaprezentował w październiku 2019 r., a w maju 2020 r. została ona po raz pierwszy wdrożona w samolocie Piper Malibu M600. Od tego momentu większość producentów zaczęło starać się o certyfikację tej zaawansowanej technologicznie funkcji bezpieczeństwa dla produkowanych przez siebie modeli.
Wizualizacja lotu z Aspen do Denver N479BR na portalu flightaware, fot. flightaware_com:
Komentarze