Przejdź do treści
Zdalne ATC na lotnisku London City, fot. nats.aero
Źródło artykułu

London City pierwszym dużym lotniskiem ze zdalnym ATC

London City Airport stało się pierwszym dużym międzynarodowym lotniskiem na świecie, na którym funkcjonuje zdalna cyfrowa wieża kontroli ruchu lotniczego. Po intensywnych testach i próbach tej rewolucyjnej technologii, wszystkie loty w letnim rozkładzie na EGLC są kierowane przez kontrolerów zlokalizowanych w centrum kontroli ruchu lotniczego NATS w odległym o 115 km Swanwick.

Nadzór jest realizowany przy użyciu widoku „rozszerzonej rzeczywistości” dostarczanej przez najnowocześniejszą na świecie 50-metrową cyfrową wieżę kontrolną. Technologia ta stanowi krok naprzód w globalnym zarządzaniu ruchem lotniczym i pomoże lotnisku sprostać oczekiwanemu w sezonie letnim wzrostowi popytu na loty. Wielomilionowa inwestycja w zdalną technologię cyfrową stanowi też kamień milowy inwestycji City Airport w jego przyszłość i jest kolejną po nowych stanowiskach postojowych i drodze kołowania równoległej do pełnej długości pasa.


Alison FitzGerald, dyrektor operacyjny London City Airport, powiedział: „Jesteśmy niezmiernie dumni, że jako pierwszy duży międzynarodowy port lotniczy zastosowaliśmy tę pionierską technologię. Inwestycja w inteligentną infrastrukturę pomoże nam sprostać przyszłemu wzrostowi popytu na podróże lotnicze, poprawić zarządzanie ruchem lotniczym i zapewni nam większe możliwości, gdy branża lotnicza wyjdzie z pandemii. Od momentu jej uruchomienia pod koniec stycznia, technologia działa naprawdę dobrze”.



Na system składa się szesnaście wysokiej rozdzielczości kamer i czujników, które zamontowane są specjalnym maszcie rejestrując 360-stopniowy widok lotniska London City. Obraz przekazywany jest poprzez superszybkie połączenie światłowodowe do nowej sterowni w centrum kontroli ruchu lotniczego NATS. Pracujący tam kontrolerzy wykorzystują obraz na żywo, dźwięk z lotniska i informacje radarowe do instruowania samolotów kołujących na ziemi i tych znajdujących się w powietrzu.


Wideo, które transmitowane jest przez niezależne bezpieczne sieci światłowodowe, jest wyświetlane na 14 ekranach HD, dzięki czemu kontrolerzy mają do dyspozycji  panoramiczny ruchomy obraz, na który można nałożyć na dane cyfrowe, w tym callsign, wysokość i prędkość wszystkich statków powietrznych odlatujących i zbliżających się do lotniska, dane meteo, a także pozycję obiektów poruszających się po płycie obiektu.


Kamery mogą powiększać obrazy do 30 razy w celu dokładniejszego zobrazowania danego obszaru. Technologia cyfrowa znacznie poprawia świadomość sytuacyjną kontrolerów, umożliwiając podejmowanie szybkich i świadomych decyzji w celu poprawy bezpieczeństwa i wydajności operacyjnej. Cyfrowa wieża kontrolna lotniska City Airport została ukończona w 2019 r. i zani została certyfikowana do użytku operacyjnego, musiała przejść długi okres testów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony