Przejdź do treści
Trasy lotnicze nad północnym Atlantykiem, fot. nats.aero
Źródło artykułu

Czy nadszedł czas, aby zreorganizować strukturę tracków oceanicznych nad Atlantykiem?

Zapraszamy do lektury tłumaczenia artykułu "Is it time to disband the Organised Track Structure?" zamieszczonego na łamach bloga nats.aero


W ostatnich dniach zostały upublicznione wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Reading (brytyjska uczelnia publiczna zlokalizowana w mieście Reading). Dotyczą one potencjalnych oszczędności paliwa i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla wynikających z lepszego wykorzystania dominujących wiatrów nad północnym Atlantykiem.

W badaniu, opublikowanym w Environmental Research Letters, przeanalizowano około 35 tys. lotów między Nowym Jorkiem, a Londynem wykonanych w okresie od 1 grudnia 2019 r. do 29 lutego 2020 r. i stwierdzono, że lepsze wykorzystanie wiatrów pozwoliłoby zaoszczędzić znaczne ilości paliwa i zredukować emisję dwutlenku węgla o 6,7 mln kg.

Profesor Paul Williams, naukowiec zajmujący się atmosferą i współautor  badania, powiedział: „Prace rozwojowe w celu uzyskania bardziej wydajnych samolotów lub przejście na biopaliwa czy elektryczny napęd, mogą znacznie obniżyć poziom emisji, ale będą kosztowne i mogą zająć dziesięciolecia. Proste poprawki w trasach lotów są znacznie tańsze i mogą przynieść natychmiastowe korzyści. Jest to ważne, ponieważ pilnie należy zmniejszyć emisje generowane przez lotnictwo i zredukować przyszłe skutki zmiany klimatu ”.

Wdrożenie opcji dzięki nowym technologiom i procedurom od wielu lat stanowi podstawę strategii dla regionu północnoatlantyckiego. Ostatnie 12 miesięcy było niewątpliwie ciężkie dla lotnictwa, ale dramatyczny spadek ruchu stworzył szansę na dokonanie reorganizacji i wprowadzenie zmian szybciej, niż byłoby to możliwe w innym przypadku. Dlatego National Air Traffic Services (NATS) wycofa się z wdrożenia Organised Track Structure (OTS) w dni, w których ATC nie będzie uważała ich za konieczne. Od dziesięcioleci samoloty przelatujące nad północnym Atlantykiem w dużej mierze wykorzystywały strukturę tracków - sieć dróg lotniczych na dużych wysokościach, która służy do maksymalizacji wydajności w środowisku, w którym nie ma nadzoru nad statkami powietrznymi w czasie rzeczywistym.


Informacje 12 trackach (maksymalnie) nad Atlantykiem są publikowane dwa razy dziennie celem jak najlepszego wykorzystania wiatrów, ale przepustowość na najbardziej obłożonych trasach zawsze była ograniczona ze względu wymogi utrzymywania dużych separacji pomiędzy samolotami. Zmieniło się to w 2019 r., kiedy NATS i NAV CANADA, jako pierwsi na świecie dostawcy usług dla sektora ATC, zaczęli używać do monitorowania ruchu lotniczego na północnym Atlantyku satelitarnego systemu nadzoru w czasie rzeczywistym (ADS-B) firmy Airon.

Oprócz oczywistych korzyści w zakresu bezpieczeństwa, opcja ta umożliwiła również bezpieczne zmniejszenie separacji do zaledwie 14 mil morskich, co z kolei zapewnia statkom powietrznym większą elastyczność pod względem doboru prędkości i trajektorii lotu. Oznacza to, że więcej lotów może skorzystać z lepszych tras. Teraz, NATS współpracując bezpośrednio z liniami i NAV CANADA, zamierza całkowicie usunąć OTS na kilka dni, aby sprawdzić, jakie skutki fakt ten spowoduje dla użytkowników przestrzeni powietrznej.

Redukcja OTS od dawna jest częścią wizji NATS i NAV CANADA dotyczącej północnego Atlantyku, ale wprowadzanie zmian z 500 lotami dziennie zamiast 1300, jak było do niedawna, sprawia, że jest to znacznie mniej uciążliwa propozycja dla służb ruchu lotniczego i linii lotniczych. Tak więc w nadchodzących tygodniach, w dni, w których poziom ruchu na to pozwoli, żadne tracki nie będą publikowane ani w kierunku zachodnim, ani wschodnim, a linie lotnicze zostaną poproszone o skalkulowanie planów lotu w oparciu wyłącznie o optymalną trasę, prędkość i trajektorię.


OTS jest częścią operacji transatlantyckich od dziesięcioleci, więc ich brak będzie dużą zmianą kulturową i behawioralną dla ATC i linii lotniczych. Dużo pracy wymaga maksymalizacja szans powodzenia tej inicjatywy, w tym upewnienie się, że ATC dysponuje prawidłowymi pomiarami analitycznymi, modelowaniem i raportowaniem, aby pomóc liniom lotniczym wprowadzić zmiany proceduralne do planowania lotów i procedur operacyjnych.

NATS ma nadzieję, że analiza przeprowadzonych operacji, wraz z innymi badaniami, da podstawy, których potrzebuje, aby zdecydować o wartości wprowadzenia bardziej trwałych zmian. A ponieważ w nadchodzących miesiącach i latach ruch lotniczy zacznie wracać do dawnego natężenia, korzyści, na które zwrócił uwagę profesor Williams, mogą stać się realną alternatywą.


                                  Informacje o North Atlantic Tracks z 8 FEB 08.16 UTC


Opis badania "Reducing transatlantic flight emissions by fuel-optimised routing" dostępny jest tutaj (LINK)


Czytaj również:
ETOPS - czyli operacje o wydłużonym zasięgu

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony